Demensförbundet

Demenscenter i Linköping blir Årets Demensteam 2024

Demenscenter i Linköping får Demensfondens nya stipendium Årets Demensteam på 50 000 kronor att användas för fortsatt kompetensutveckling. Stipendiet syftar till att uppmärksamma ett multiprofessionellt demensteam/kognitivt team och bidra till att sprida goda exempel i Sverige.

Teamet på Demenscenter i Linköping
Teamet på Demenscenter i Linköping Foto: Demenscenter

Demensfondens motivering:
För att deras multiprofessionella teamarbete med samverkan i kommun och region har visat att det finns möjligheter för arbetssätt som ger bra stöd till personer med demenssjukdom och deras anhöriga genom sjukdomsförloppet.

– Att få Demensförbundets stipendium betyder mycket både för Linköpings kommuns äldreomsorg och Demenscenter som verksamhet, säger Lena Rhedin på Vård- och omsorgsförvaltningen i Linköping.  Under senaste åren har vi på Demenscenter skapat arbetssätt för att förbättra vård och omsorg för personer med kognitiv sjukdom och deras anhöriga. Vi har bland annat utvecklat en sömlös vårdövergång mellan kommunen och Region Östergötland samt skapat multiprofessionella team på Demenscenter som arbetar evidensbaserat. Genom rätt förutsättningar från kommunens politiker samt vård och omsorgsförvaltningens ledning har detta varit möjligt att utveckla. Vi är så glada över stipendiet och genom det får vi ett "kvitto" på att allt utvecklingsarbete vi genomfört lett till att vi är "Årets Demensteam 2024".

Bakgrund till stipendiet
Multiprofessionella team är viktiga för att personer med demenssjukdom och deras anhöriga ska få rätt bedömning, bra stödinsatser och rätt information genom sjukdomsförloppet. Därför har Demensförbundet beslutat att uppmärksamma ett team som i en kommun har visat på bra multiprofessionellt teambaserat arbetssätt för personer med demenssjukdom där även anhöriga inkluderas.

Stipendiet som är på 50 000 kronor ska användas till fortsatt kompetensutveckling och ska användas inom ett år efter att det delats ut. Stipendiet överlämnas vid Internationella Alzheimerdagen den 21 september 2024.

En stipendiegrupp från Demensförbundet bestående av ledamöter med yrkeserfarenhet från hälso- och sjukvård samt förbundsordförande bedömer inkomna ansökningar och korar en vinnare.

Om Demensfonden
Demensfonden är en av de viktigaste forskningsfonderna för forskning om omvårdnad och demenssjukdomar i Sverige. Demensfonden har sedan den grundades 1994 stöttat forskningsprojekt vid svenska universitet och högskolor. Demensfonden förvaltas av Demensförbundet och kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll.

Kontakt:
Vård- och omsorgsförvaltningen i Linköping: Lena Rhedin, 013-29 43 29,
e-post: lena.rhedin@linkoping.se

Stipendiet för Årets Demensteam 2024
Demensfonden

Om Demensförbundet

Demensförbundet är Sveriges största patient- och anhörigorganisation för personer med demenssjukdom och  deras anhöriga. Vår viktigaste uppgift är att stödja och företräda våra medlemmar.

• Vi finns till för personer med demenssjukdom och deras anhöriga
  • Vi erbjuder rådgivning och stöd
  • Vi bevakar våra medlemmars rättigheter
  • Vi sprider kunskap om demenssjukdomar i samhället
  • Vi informerar och påverkar politiker och tjänstemän
  • Vi stödjer forskning och utveckling inom demensområdet via vår insamlingsstiftelse Demensfonden
  • Vi driver på utvecklingen av ett demensvänligt samhälle

Tillsammans är vi närmare 9 000 medlemmar i cirka 100 föreningar som jobbar för att skapa ett bättre liv för personer med demenssjukdom och anhöriga i hela landet. Välkommen - du också!