Hyresnämnden går på Fastighetsägarnas linje - Hyresgästföreningen följde inte lagen

Idag kom det väntade beskedet att Hyresnämnden i Göteborg beslutat att utse en oberoende skiljeman som ska avgöra vad hyreshöjningen för 2025 ska bli i Göteborg. Därmed står det klart att Hyresgästföreningen agerade i strid med den nya lagstiftningen när de försökte stranda förhandlingarna i syfte att undkomma tvistlösningen.

Det var den 3 september som Hyresgästföreningen i Västra Sverige meddelade att de strandade årshyresförhandlingarna för knappt 30 000 lägenheter i Göteborg.

Den 9 september lämnade Fastighetsägarna GFR in en ansökan till hyresnämnden i Göteborg för att få en oberoende skiljeman utsedd och på så sätt pröva Hyresgästföreningens agerande juridiskt. Idag kom beskedet – Hyresgästföreningen agerade i strid med den lagstiftning de själva varit med och utformat.

-  För oss var beskedet väntat, eftersom intentionerna i lagstiftningen är tydlig. Självklart kan Hyresgästföreningen inte lämna förhandlingsbordet för att undkomma en tvistlösning, säger Rikard Ljunggren, vd på Fastighetsägarna GFR.

Skiljemannen har nu sex veckor på sig att komma med en rekommendation som parterna sedan måste omsätta i en förhandlingsöverenskommelse inom två veckor.

-  Hyresgästföreningens försök att kringgå lagstiftningen de själva medverkat till är förkastligt, men nu kan vi gå vidare och se till att hyresgäster och hyresvärdar i god tid före årsskiftet får besked om nästa års hyra, säger Rikard Ljunggren.