Brottningssverige i sorg efter Zigmunds Jansons bortgång

Det är med stor sorg i hjärtat som vi idag meddelar att vår kära förbundskapten, kollega, tränare och vän, Zigmunds ”Zigge” Jansons, har gått bort under torsdagen. Zigmunds var en oerhört omtyckt och respekterad person inom svensk brottning, både för sina framgångar som ledare och för sitt genuina engagemang för sporten.

Zigmunds Jansons på en bild tagen av Bildbyrån

Hans dedikation till brottningen har gjort ett stort avtryck på alla som har haft förmånen att ha honom som tränare och arbeta tillsammans med honom. Zigge, som har jobbat med det svenska landslaget i olika roller i femton år och varit Sveriges förbundskapten sen 2017, har arbetat för att lyfta både unga och etablerade brottare till nya nivåer på såväl klubb- som landslagsnivå.

Zigges närvaro och ledarskap har inspirerat flera brottare och tränare, och han lämnar ett stort tomrum efter sig. Han kommer att vara djupt saknad.

Våra tankar går till hans familj, nära och kära i denna svåra tid.

Vila i frid Zigge.

Zigmunds Jansons på en bild tagen av Bildbyrån

Elvira Braun tilldelas Elitidrottsstipendiet23.9.2024 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Brottningsförbundet vill gratulera och meddela att landslagsbrottaren Elvira Braun har tilldelats Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium för säsongen 2024–2025. Detta prestigefyllda stipendium delas ut årligen till elitidrottare som kombinerar sin idrottskarriär på landslagsnivå med studier på minst halvfart vid universitet, högskola eller annan postgymnasial utbildning.

Föreningarna gör idrottsklivet - använder brottning som verktyg för inkludering12.9.2024 15:10:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Brottningsförbundet har tagit på sig en viktig roll i den nationella satsningen Idrottsklivet, som syftar till att göra idrotten mer tillgänglig och inkluderande för boende i utsatta områden. Genom brottning, en sport känd för sin starka gemenskapskultur och låga trösklar, arbetar vi för att erbjuda barn och unga en meningsfull fritid och en trygg miljö där de kan växa och utvecklas. Med stöd från regeringen och i samarbete med Riksidrottsförbundet och andra specialidrottsförbund, strävar vi efter att göra idrotten mer tillgänglig för boende i de områden som polisen bedömer som utsatta.

Inför U20-VM i brottning i Pontevedra, Spanien30.8.2024 10:22:51 CEST | Pressmeddelande

Juniorvärldsmästerskapet i brottning går av stapeln nästa vecka i Pontevedra, Spanien, mellan 2–8 september 2024. Svenska Brottningsförbundet presenterar ett lag på åtta brottare som ingår i Sveriges trupp till U20-VM i brottning. Vårt unga landslag av brottare har tränat hårt och är nu redo att äntra brottningsmattan på världsmästerskapen. Det svenska juniorlandslaget har visat bra form under det gångna året, med flera medaljvinster på internationella mästerskap. Bland årets senaste höjdpunkter finns Adam Silverins guld på Europamästerskapen och Hamza Sertcanlis silver, samt Amelia Samuelssons brons. Dessa prestationer har stärkt lagets självförtroende inför det kommande mästerskapet.