Sätt igång! Hyresgästföreningen deltar i Beredskapsveckan

Nu startar MSB:s Beredskapsveckan, i år med temat “Sätt igång”. Hyresgästföreningen vill under veckan belysa vikten av beredskap i händelse av kris och även uppmana alla hyresgäster att engagera sig i beredskapsfrågor.

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder. Foto Gabriel Liljevall

Förmågan att förebygga och hantera krissituationer behöver öka i hela samhället, hos myndigheter, kommuner, regioner och företag, men också hos enskilda medborgare. Tidigare i år genomförde Hyresgästföreningen en undersökning om civil beredskap. Den visade bland annat att den civila beredskapen är sämre bland just hyresgäster. En tredjedel av alla hyresgäster känner sig inte alls förberedda för en större samhällskris, att jämföra med en femtedel av de som äger sitt boende.

– En viktig del av civil beredskap handlar om trygghet och att öka gemenskapen mellan grannar och i bostadsområdet. Här gör engagerade hyresgäster redan jätteinsatser. De ser till att bostadskvarteren är trevliga, hållbara och framför allt säkra. Vi vill fortsätta vara en del av lösningen och bidra till att fler ökar sin beredskap hemma och i grannskapet, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Att beredskapen är lägre bland hyresgäster kan bero på att många hyresgäster har en mer pressad ekonomi. Under Beredskapsveckan vill vi på Hyresgästföreningen lyfta insatser som ökar beredskapen både hemma i lägenheten och i bostadskvarteret, som inte nödvändigtvis kostar en massa pengar.

Under veckan bjuder Marie Linder hem folkbildaren och preppingexperten Herman Geijer till sitt kök. Där kommer de preppa tillsammans och förhoppningsvis också kunna inspirera andra med vad man med enkla medel kan göra själv och ihop med sina grannar.

– När krisen väl uppstår söker vi oss till andra och varandra, sociala barriärer försvinner när det oförutsedda inträffar. Men även innan krisen kommer är det viktigt att ha en känsla av gemenskap i sitt hus eller i bostadsområdet, till exempel genom gemensamma aktiviteter i sitt kvarter. Ett trevligt och engagerat grannskap bidrar till ett levande bostadsområde som i sin tur är en viktig del av krisberedskap, säger Herman Geijer.

”Krympflation och sämre livsvillkor.” Hyresgästföreningen sågar förslaget om lättnader i krav för studentbostäder4.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

På uppdrag av regeringen har Boverket tagit fram ett förslag till lättnader för byggregler för studentbostäder. Bland annat föreslås ytan minska med 20 procent, färre studentbostäder ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning och färre fönster i lägenheterna. Hyresgästföreningen ställer sig mycket kritiska till förslaget. ”Mindre och mörkare utan att det blir billigare hyra blir kontentan av förslagen” menar Hyresgästföreningens utredare Joachim Höggren.