Hyresnämnden har utsett en skiljeman i en hyresförhandling i Göteborg

Det blir en skiljeman som kommer avgöra hyresnivån för 22 hushåll hos en mindre hyresvärd i Göteborg. Det står klart efter att hyresnämnden fattat beslut om en ansökan från Fastighetsägarna GFR.

Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige. Foto: Emelie Asplund Inga restriktioner

I juni meddelade Fastighetsägarna GFR som är ombud för runt 600 fastighetsägare i Göteborg att de krävde en hyreshöjning på 15 procent i Göteborg från 1 januari 2025. När ombudet fortsatt höll kvar vid krav på historiskt höga nivåer avbröt Hyresgästföreningen förhandlingarna. Fastighetsägarna GFR valde då att vända sig till hyresnämnden och ansöka om en skiljeman för en fastighet i Göteborg.

– Vi är inte förvånade. Det är andra året i rad som det här ombudet vänder sig till skiljeman. De har inte visat någon vilja att komma överens i förhandlingarna med oss och det är så respektlöst mot hyresgästerna som förtjänar riktiga förhandlingar, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Att det nu blir en skiljeman som avgör hyresnivån för den aktuella fastigheten är olyckligt.

– Syftet med förhandlingar är att parterna ska komma överens och vi har visat att vi kan hitta överenskommelser med ett stort antal fastighetsägare. Men Fastighetsägarna GFR har inte ens försökt hitta en överenskommelse. Det skapar både oro och osäkerhet hos hyresgästerna, säger Sofi Bringsoniou.

Skiljemannen har nu sex veckor på sig att fatta beslut om hyresnivån.

– Även om vi hade velat hitta en lokal överenskommelse så är vi trygga med att det finns en tydlig nivå i Göteborg för vilken hyreshöjning som är rimlig i och med att vi har kommit överens med ett stort antal både privata och allmännyttiga fastighetsvärdar. Det finns ett stort underlag för en skiljeman att utgå från.

Fakta skiljeman

Om inte parterna kan komma överens inom tre månader, kan någon av parterna vända sig till Hyresnämnden. Hyresnämnden väljer då en skiljeman. En skiljeman är en person som känner till hyresreglerna och marknaden. En skiljeman har inte någon koppling till parterna. Deras jobb är att lösa tvisten mellan Hyresgästföreningen och hyresvärden, genom att bestämma om hur mycket hyrorna ska höjas. De ska fatta ett beslut inom sex veckor efter att de har blivit valda.