Välkommen till Idrottens dag 2024

Fredagen den 27 september 2024 arrangeras Idrottens dag för åttonde året i rad i Örebro län. Evenemanget genomförs på totalt 19 skolor i sex av länets kommuner. I hela landet deltar drygt 500 skolor i 148 kommuner och cirka 110 000 elever i olika rörelseaktiviteter denna dag.

Idrottens dag är en manifestation för barns rätt till idrott och hälsa och är ett av flera olika sätt som idrottsrörelsen arbetar med för att skapa en meningsfull fritid för våra barn och unga.
–Att genomföra Idrottens dag i skolan gör att vi når alla barn, även de som inte hittat till idrotten, säger Marcus Edin, som i sin roll som samordnare för Rörelsesatsning i skolan samverkar med ca 33 skolor i länet, som alla fått en inbjudan att delta i Idrottens dag.

Föreningssamverkan
Idrottens dag ska vara en rolig dag med aktiviteter som bygger broar mellan skola, barn och idrottsrörelse. Målet är att fler ska kunna och vilja idrotta hela livet, även de barn som idag är minst aktiva. Fysisk aktivitet är bra för barns välmående, skolresultat och hälsa, samtidigt som forskning visar att barn och unga rör sig alldeles för lite. Endast 44% av pojkarna och 22% av flickorna når upp till den rekommenderade nivån om 60 minuters fysisk aktivitet om dagen. Aktiviteterna som genomförs kommer att ske lokalt på varje skola med föreningssamverkan och totalt möter RF-SISU och de medverkande föreningarna i länet tusentals barn den här dagen.
–Det är viktigt att de föreningarna som deltar har möjlighet att ta emot nya medlemmar och att det finns en närhet till aktiviteten så att barnen lätt kan ta sig till sina aktiviteter, säger Marcus Edin.

RF-SISU Örebro län hälsar media välkommen till Almbro skola, Örebro för att bevaka evenemanget.
På plats finns Marcus Edin, koordinator Rörelsesatsningen i skolan, 019-17 55 38, marcus.edin@rfsisu.se

Idrottens dag kan även besökas av media på övriga skolor i länet.
Vintrosa: Latorp skola
Lekeberg: Hidinge skola, Mulhyttans skola
Kumla: Kumlaby
Nora: (Genomför Idrottens dag den 25/9) Järntorgsskolan, Lärkeskolan, Gyttorps skola, Ås skola och Järnboås skola.
Askersund: Rönneshyttan skola

Varmt välkomna
Dag: Fredag 27 september 2024
Tid: 9.00-11.00
Plats:
Almbro skola, Forngårdsvägen 1, Örebro

Vilka står bakom Idrottens dag?
Riksidrottsförbundet är huvudarrangör, tillsammans med RF-SISU Örebro län European School Sports Day och EU-projektet European Week of Sports, vars mål är att få hela Europa i rörelse. Sammanlagt deltar minst 28 länder med olika evenemang.

RF-SISU Örebro län är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna