Stockholmshem

Trygga Trappan kommer till Södermalm

Trygga Trappan är ett samarbete mellan fastighetsägare och polisen för att öka tryggheten i våra bostadsområden. Nu kommer Trygga Trappan till Södermalm.

Trygga Trappan

Den öppna drogscenen gör att problem spiller in i bostadsområden och fastigheter där droger och vapen göms och säljs. Det betyder häng i trapphus och källare som kan ge problem med skadegörelse och känns otryggt för de som bor i huset.

– Vi jobbar på många olika nivåer för att få bukt med problemet och Trygga Trappan är ett sätt att förebygga och motverka oönskat häng och brottslighet som kan uppstå i våra hus. När övervakningskameror inte räcker behöver vi nya verktyg, säger Maria Deronius, säkerhetschef Stockholmshem.

Trygga Trappan är ett samarbete mellan fastighetsägare och polisen. Det innebär att om obehöriga hänger i trapphus eller källare så räknas det som olaga intrång och ger polisen möjlighet att bötfälla direkt på plats.
– Förutom böter kan polisen göra orosanmälan vilket vi hoppas bidrar till att motverka nyrekrytering av barn och unga, säger Maria Deronius.

Fakta

• På Södermalm finns Trygga Trappan nu i Stockholmshems fastigheter på Magnus Ladulåsgatan 32 A-D samt Östgötagatan 38. Dessa förvaltas av SHIS (Stockholms stads bostadssociala resurs)
  • Stockholmsmodellen av Trygga Trappan är en vidareutveckling av arbetsmodellen som togs fram i Malmö och används av flera kommuner och bostadsbolag i Sverige
  • Stockholmsmodellen är ett samarbete mellan Stockholmshem, Svenska Bostäder,  Fastighetsägarföreningen i Skärholmen samt Polisen och har använts i Skärholmen, Sätra och Bredäng i två år. Närvarosensorerna mäter ”trapphushäng” och störningar i de kommunala bostadsbolagens fastigheter. Det handlar enbart om avvikelser från det som är normalt, inte när hyresgästerna kommer och går i sin vardag. Avvikelser från normala rörelsemönster kommuniceras genom underrättelser till Polisen.
  • Att Stockholmsmodellen av Trygga Trappan är en viktig insats för att öka tryggheten och minska kriminellas inflytande, bekräftas i Urban Utvecklings nya forskningsrapport, finansierad av Brottsförebyggande rådet (BRÅ): https://bra.se/forebygga-brott/erfarenhetsbank/erfarenhetsbank/2023-11-09-effektutvardering-av-trygga-trappan-som-brottsforebyggande-projekt.html?lang=sv
  • Läs mer om Trygga Trappan

Trygga Trappan
Maria Deronius, säkerhetschef Stockholmshem
Bengt Alm

Om Stockholmshem

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I snart 100 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.

Följ Stockholmshem

Senaste pressmeddelandena från Stockholmshem

PRESSINBJUDAN JÄRVAVECKAN: Allmännyttans jättar livecoachade på scen ­”Hjälp oss att bygga mer och billigare!”21.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

När konjunkturen dyker, räntor och inköpspriser är fortsatt höga och kalkylerna är näst intill omöjliga att få ihop, fortsätter allmännyttan i Stockholm ändå att bygga staden. Hyresrätt för hyresrätt. Men hur blir bostadsbolagen ännu bättre? Hur kan byggkostnaderna pressas och byggtiderna kortas för att möta stockholmarnas behov av fler och prisvärda bostäder? Nu sätter sig tre av allmännyttans jättar, Svenska Bostäder, Stockholmshem och Familjebostäder, på scenen för att bli utmanade av experter - inför publik och direktsända kameror.