VATTENSKIDOR Show-Ski Youro-Trip i Belgien & Sverige!

I år har kompetensen inom disciplinen Show-Ski ökat markant då Käglorna VSK stod som värd för det första gemensamma internationella eventet Youro-Trip 1 som gick av stapeln i Domsjö (Örnsköldsvik) den 3–5 augusti.

Arrangören H2O Show Production har möjliggjort för Show-Ski klubbar runt om i Europa att anmäla sig att delta på olika korta kurser så kallade clinics för att lära sig mer samt öka intresset för Show-Ski. Vid den första sammankomsten hos Käglorna kunde man anmäla sig till grenarna Freestyle jump, Swivel, Showmanship, Pyramids och föreningens eget shownummer, Liftning eller Hitchhiking som den grenen heter på engelska. Käglorna deltog med ca 20 åkare. På plats var även fyra atleter från Belgien.

Det gavs också tid för en kort introduktion om vad som krävs för att bli domare och undertecknad fick möjlighet att provdöma vid den avslutande tävlingen som bestod av de individuella grenarna Swivel, Doubles och Frestyle jump inklusive en gemensam Show-Ski show. Trots tuffa väderleksförhållanden var alla nöjda och det blev ett väl genomfört event.

På nästa stop, Youro-Trip 2, som avhölls i Belgien den 6–8 september, deltog 17 åkare från Sverige, 12 åkare från Tysklands klubb, Pharao Wasserskishowteam och ca 5 åkare från Belgiens klubb, West Vlaams Showteam. Här fick deltagarna förutom Jump och Swivel prova på Prefab pyramider, Trios och Sky-Ski som vi ännu inte har i Sverige. Helgen avslutades även här med tävlingar och då i grenarna Swivel, Pairs, Freestyle jump och Doubles samt en gemensam show.

Tävlingarna ska utgöra ett första steg i strävan att etablera en europeisk rankinglista för framtida Show-Ski tävlingar inom IWWF E&A (International Waterski and Wakeboard Federation European & African Confederation).

I samband med tävlingarna vid Youro-Trip 1 i Sverige placerade sig deltagarna enligt nedan:

Frestyle jump

1. Milton Andersson
  2. Per Westman
  3. Benjamin Edlund

Svivel:

1. Ine Vandeweghe
  2. Evelina Perone
  3. Grace Hardy
  4. Evelin Lundin
  5. Lina Svensson

Doubles