Mer kraft i elnätet – så ska Västerås få 30 % högre effektuttag

Mälarenergi rustar stort för att ge Västerås förutsättningar för ett effektuttag som är 30 % högre än i dag. ”Vi talar om en förstärkning på 100 MW. Det är den direkta innebörden av vår nya mottagningsstation på Finnslätten”, säger Malin Wallenberg, vd för Mälarenergi Elnät.

"Vår nya mottagningsstation på Finnslätten ger Västerås förutsättningar för ett effektuttag som är 30 % högre än i dag", säger Malin Wallenberg, vd för Mälarenergi Elnät. Pia Nordlander

Kombinationen av växande näringsliv, omställning och ökad elektrifiering ställer krav på mer effekt. Det gäller överallt, men i allra högsta grad på Finnslätten i Västerås där en rad företag står i begrepp att exploatera och expandera. Det rör sig heller inte om vilka företag som helst, betonar Malin Wallenberg:

– Flera av de här högteknologiska företagen bidrar till att stärka Västerås attraktionskraft samtidigt som de förser världen med innovativ teknik som realiserar och accelererar omställningen. Det är alltså av största vikt att de får rätt förutsättningar att växa och utvecklas.

Därför vill Mälarenergi Elnät bygga en ny, stor mottagningsstation på Finnslätten som ska kunna ta emot mer el från regionnätet (Vattenfall) och transmissionsnätet (Svenska kraftnät), i takt med att kapaciteten byggs ut i dessa överliggande nät. Mottagningsstationen kommer ta emot el från Vattenfalls regionnät och transformera ner spänningen till 10 kilovolt innan elen distribueras vidare till Mälarenergis kunder.

– Nyligen fick vi ett efterlängtat besked. Byggnadsnämnden i Västerås har tagit beslut om ny detaljplan för området, vilket är en absolut förutsättning för att mottagningsstationen ska kunna byggas. Mälarenergi Elnät planerar för att vi får ett godkänt bygglov av Västerås stad andra kvartalet 2025, så vi kan sätta igång med nästa fas. Jag kan ärligt säga att vi längtar.

Historiska satsningar
Mottagningsstationen på Finnslätten är en betydande del i Mälarenergi Elnäts investeringsplaner för Västmanland.

– Det handlar om historiska satsningar, säger Malin Wallenberg. Mälarenergi Elnät kommer investera tre miljarder kronor fördelade på tio år. Men för att möjliggöra elektrifieringen och det hållbara samhället, räcker det inte med att enbart bygga ut elnätet – vi behöver också nyttja det befintliga elnätet smartare. Även här är företagen på Finnslätten kloka föregångare. De ses regelbundet i ett samverkansforum, en effektdialog, där vi samordnar tidplaner och gemensamt hittar innovativa lösningar på olika typer av utmaningar. Genom att dessa företag väljer att samverka, kan vi möjliggöra etableringar och effekttillgång på kort och lång sikt.

Ett växande näringsliv, omställning och ökad elektrifiering ställer krav på mer effekt. Därför satsar Mälarenergi Elnät på en ny, stor mottagningsstation på Finnslätten i Västerås.
Sweco
Mälarenergi Elnäts nya, stora mottagningsstation på Finnslätten ska kunna ta emot mer el från regionnätet (Vattenfall) och transmissionsnätet (Svenska kraftnät), i takt med att dessa överliggande nät byggs ut.
Sweco
Pia Nordlander
Västerås växer, elektrifieras och behöver mer effekt. Därför satsar Mälarenergi Elnät på en ny mottagningsstation på Finnslätten.
Lennart Hyse