Göteborg vill arrangera Fotbolls EM för damer 2029 – intresseanmälan inlämnad till UEFA

Sverige och Danmark vill arrangera det största Europamästerskapet för damer genom tiderna. Nu har SvFF och DBU officiellt meddelat Uefa att man tillsammans kommer förbereda en gemensam ansökan för EM 2029. Göteborg är en av städerna som vill vara med och arrangera.

Foto: Per Pixel Petersson.

Alla fotbollsförbund som vill vara med och ansöka om värdskapet för EM 2029 ska senast tisdagen den 24 september ha skickat in sin ”declaration of interest”, alltså en intresseanmälan utan förpliktelser, till Uefa. Det SvFF och DBU nu gjort, och därmed går Sverige och Danmark officiellt med i kampen om att få EM-slutspelet 2029 till Norden, i ett gemensamt svenskt-danskt värdskap.

SvFF och DBU är redan i gång med arbetet att förbereda och skapa en stark gemensam ansökan tillsammans med viktiga partners och aktörer. Bland annat sker en positiv dialog i Sverige med möjliga värdstäder som Göteborg, Malmö, Solna och Stockholm.

Åtta matcharenor kommer vara värdar för EM 2029, men först senare i processen med den gemensamma mästerskapsansökan kommer SvFF och DBU slutligen besluta om vilka arenor och värdstäder som blir aktuella.

I och med den officiella intresseanmälan till Uefa är Sverige och Danmark redo att inom den närmaste tiden få ta emot Uefas samtliga ansökningskriterier för mästerskapet, och arbeta vidare för att slutföra den gemensamma ansökan som ska skickas in i augusti 2025. Vidare detaljer om öppningsmatch, final och EM-värdstäder/arenor kan därmed först meddelas när ansökan är färdigställd.

I december 2025 förväntas Uefa besluta och offentliggöra värdskapet för EM 2029.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.