Psykosocialt säkerhetsklimat lär medarbetare rapportera risker tryggt

Välkommen att bevaka ett frukostseminarium den 3 oktober kl. 9–10. Ett gott psykosocialt säkerhetsklimat ger en god arbetsmiljö och genom att skapa detta kan arbetsplatser förebygga stressrelaterad ohälsa. Det visar aktuell forskning som presenteras under seminariet. Delta på plats eller digitalt.

Två personer samtalar i en kontorsmiljö. En av dem håller i en surfplatta.
Psykosocialt säkerhetsklimat kan användas för att ta tempen på hur medarbetarna upplever att chefer och den högsta ledningen tar det stressförebyggande arbetet på allvar. Foto: Yuri Arcurs

Begreppet Psykosocialt säkerhetsklimat (PSC) kommer ursprungligen från en australisk forskare som heter Maureen Dollard. PSC kan mätas med en enkät, som översatts till svenska.

Metoden har ökat i popularitet då den har visat sig vara ett bra mått på hur väl arbetsplatser prioriterar medarbetarnas psykiska hälsa. Den visar också hur väl organisationer arbetar med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA).

– Det finns god evidens på att ett gott psykosocialt säkerhetsklimat skapar en god organisatorisk och social arbetsmiljö som i sin tur bidrar till minskade utmattningssyndrom, minskad stress och ökad produktivitet, säger forskaren Rachael Tripney Berglund från Mälardalens universitet.

I en kort filmintervju berättar Rachael Tripney Berglund mer om sin forskning om psykosocialt säkerhetsklimat och medarbetardriven innovation – employee-driven innovation – i arbetslivet, samt hur forskningen kan komma till nytta i arbetslivet. Forskningen är delvis finansierad av Afa Försäkring.
Filmad intervju 1 min 47 sek: https://youtu.be/XJvBEFmHmzE?si=l-U2RK1JI2GwQgQS

Alla medarbetare ska kunna rapportera i IA-systemet

Byggbranschen är olycksdrabbad. De som arbetar inom byggbranschen utsätts för olika risker och drabbas lätt av ”riskblindhet”. Genom att bygga en företagskultur som uppmuntrar inrapportering av riskobservationer så tycks man på köpet få en ökad riskmedvetenhet och över tid färre olyckor och tillbud.

– Genom att på olika sätt skapa förutsättningar för alla medarbetare att rapportera i IA-systemet och därefter uppmuntra inrapportering samt systematiskt följa upp det som rapporterats in på olika nivåer i företaget ända upp till styrelsenivå, så har vi fått en mycket stor ökning av antalet inrapporterade incidenter i IA-systemet, säger Helena Paulun, Arbetsmiljöchef JM Koncern.

Medverkande:
Rachael Berglund, doktorand på Mälardalens Universitet
Helena Paulun, Arbetsmiljöchef JM Koncern,
Moderator: Ulrika Hektor, chef FoU-avdelningen, Afa För¬säkring

Media välkomnas att delta – mer info och anmälan

Datum & tid:
Kostnadsfritt hybridseminarium 3 oktober kl. 9–10.

Plats: Såväl fysisk som digital medverkan är möjlig. Det fysiska evenemanget är i Hörsalen på Afa Försäkring i Stockholm, Klara Södra kyrkogata 18.
Antalet fysiska platser är begränsade.

Anmälan: Anmäl dig via länk på webben och få mer info via länken senast 1 oktober för att delta på plats eller 3 oktober för att delta på plats.

Detta hybridseminarium spelas in. Inspelningen publiceras på Afa Försäkrings webbsida efter seminariet: https://www.afaforsakring.se/om-oss/evenemang/psykosocialt-sakerhetsklimat

Kontakt och information

Vid pressfrågor kontakta: Linda Harling, pressansvarig Afa Försäkring: 0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se.

Frågor om själva seminarietfou@afaforsakring.se.

IA-systemet
IA-systemet är ett webbaserat system för rapportering av avvikelser i arbetsmiljön. Det kan till exempel vara ett olycksfall eller ett tillbud som kunde ha lett till en olycka. Rapporterna blir en viktig del av det förebyggande arbetet och används av både små och stora företag i det systematiska arbetsmiljö­arbetet. De inrapporterade händelserna blir också ett sätt för företag i samma bransch att dela och lära sig av varandras erfarenheter. Läs mer in IA-systemet.

Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här

Vi finansierar forskning och utveckling inom arbetsmiljö och hälsa. Vi satsar 150 miljoner kronor om året för att förbättra arbetsmiljö och främja hälsa och därmed minska arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro för anställda inom det privata näringslivet, kommuner och regioner. Mer information finns på Afa Försäkrings FoU-webb

Två personer i samtal på en kontorsmiljö, där den ena håller en surfplatta.
Foto: Yuri Arcurs
Två personer i samtal på en kontorsmiljö, där den ena håller en surfplatta.
Foto: Yuri Arcurs

Arbetsgivare kan söka ekonomiskt stöd för arbetsmiljöutbildning9.9.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Afa Försäkring får återigen uppdrag av arbetsmarknadens parter, Svenskt Näringsliv, LO, PTK, att administrera ett stöd på 35 miljoner kronor till arbetsmiljöutbildning. Stödet riktar sig till arbetsgivare inom privat sektor. Utbildningsinsatser där chefer och skydds- eller arbetsmiljöombud på arbetsplatsen deltar tillsammans är särskilt prioriterade. Stödet börjar gälla den 1 september 2024 och pågår till sista december 2025.