Johan Carlsson från Helsingborg är Årets Studenthandledare 2024

Bästa studenthandledaren jobbar på Röntgenavdelningen i Helsingborg. Det tycker Vårdförbundet Student som utsett Johan Carlsson, röntgensjuksköterska vid Helsingborgs lasarett till årets vinnare av priset Årets studenthandledare.

Johan Carlsson
Vinnare av studenthandledarpriset 2024 Emma Larsson Vårdförbundet. Fotografens namn måste alltid anges vid publicering.

Årets studenthandledarpris delas ut av Vårdförbundet student och går till en handledare som utmärkt sig extra positivt under studenternas verksamhetsförlagda utbildning, VFU.

Röntgensjuksköterskan Johan Carlsson tilldelas priset för 2024 med motiveringen:

Årets vinnare av Studenthandledarpriset har visat ett enastående engagemang för sina studenter genom att kombinera professionell vägledning med ett genuint engagemang för deras utveckling. Han lyckas inte bara förmedla den djupa kunskapen inom yrket, utan också glädjen i att arbeta inom vården, och han visar hur man med både skicklighet och omsorg kan göra skillnad för patienterna.

En överraskad vinnare tog emot priset på sin arbetsplats, Röntgenavdelningen vid Helsingborgs lasarett.

Jag känner mig väldigt överväldigad, hedrad och givetvis stolt över priset, det var inget jag hade förväntat mig skulle hända. Sen blir jag även väldigt glad över att mitt handledarskap var en så positiv upplevelse att en student ville nominera mig och det vill jag såklart tacka så mycket för, säger Johan Carlsson, röntgensjuksköterska och vinnare av Årets Studenthandledare 2024.

Vårdförbundet Student organiserar 8000 studenter och driver frågor såsom en god VFU under medlemmarnas universitets- eller högskoleutbildning. För dem som studerar till biomedicinsk analytiker, sjuksköterska eller röntgensjuksköterska är en bra praktik avgörande. Då får studenten möjlighet att omsätta sina teoretiska kunskaper i det verkliga mötet med patienter. En engagerad handledare är då A och O.

För oss studenter lägger en bra VFU grunden för vårt lärande och ger förutsättningar för en trygg start i vårt framtida yrkesliv. Studenthandledaren har en avgörande roll och därför vill vi lyfta fram deras kompetens som inspirerar och vägleder oss. I år är det dessutom särskilt glädjande att priset går till en röntgensjuksköterska, ett yrke som verkligen förtjänar att synliggöras mer, säger Marlene Juhl, ordförande för Vårdförbundet Student.

Vårdförbundet Student utser varje år Årets Studenthandledare och i år kom hela 200 nomineringar från studenter som varit mycket nöjda med sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU. Med fler handledare som har ett stort engagemang för yrket och för att lära andra är det sannolikt att fler studenter fullföljer sin utbildning och kommer ut i arbetslivet.

Priset består av 25 000 kronor som vinnaren själv får förfoga över. Här kan du se när pristagaren överraskas av Vårdförbundet Student på sin arbetsplats på Helsingborgs lasarett.

För ytterligare intervjuer och frågor:

Johan Carlsson, röntgensjuksköterska och Årets Studenthandledare 2024

Mail: Jlcarlsson@gmail.com, Telefonnummer: Mobil: 070-2311145, arbete: 0702311145

Marlene Juhl, ordförande för Vårdförbundet Student

Mail: marlene.juhl@vardforbundet.se Telefon: 070 352 33 83

För ytterligare information, kontakta Vårdförbundets pressjour på tfn: 0703-10 30 09 (ej sms)

Presstjänsten vardagar 09-17 måndag till fredag.

Johan Carlsson
Vinnare av studenthandledarpriset 2024
Årets studenthandledare 2024
Ordförande Vårdförbundet student

Högskolan Kristianstad bäst enligt vårdstudenter16.10.2024 10:53:05 CEST | Pressmeddelande

Vårdförbundets students medlemmar har utsett Högskolan Kristianstad till det bästa lärosätet gällande den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU. Resultatet bygger på en enkätundersökning bland medlemmar som studerar till biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och sjuksköterska. Det är fjärde gången som Högskolan Kristianstad får bäst resultat och har de mest uppskattade VFU-placeringarna.