Att demonisera flyget uppfyller inga klimatmål
I en tid när klimatkrisen står högst på agendan, har flyget blivit en symbol för hela klimatfrågan. Det är lätt att tro att om vi slutar flyga, löser vi alla problem. Men det krävs mer. Idag skriver Svenska Resebranschföreningen en debattartikel i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad. Den handlar om att vi behöver fokusera på rätt problem, för att nå våra klimatmål. Problemet är inte flyget, utan utsläppen. Och lösningen, enligt SRF, är inte att sluta flyga utan att våra politiker vågar satsa på en hållbar omställning för flygresandet.

Det sker förändringar inom flyget, både inrikes och utrikes. Nyligen meddelade flygbolaget BRA att de blir en underleverantör till SAS och lämnar Bromma. SAS storsatsar på Kastrup istället för Arlanda, vilket bäddar för att Nordens rese-nav flyttar söderut. Och trots att Sverige är beroende av ett fungerade inrikesflyg för att främja tillväxten, ser vi hur det offentliga Sverige uppmanar sina anställda att ta tåget istället för flyget när de reser i tjänsten. Affärsresandet, som tappade kraftigt under pandemin, har inte heller återhämtat sig i på samma sätt i Sverige som i andra länder och när affärsflyget minskar drabbas även det privata flygresandet, eftersom båda behövs för att upprätthålla våra flyglinjer runt om i landet.
Sammantaget allt som sker, ställer sig Svenska Resebranschen därför frågan i dagens debattartikel om vi verkligen vill ha kvar flyget som en viktig del av Sveriges infrastruktur?
-Vi ser en olycklig utveckling och det drabbar vårt inrikesflyg, som Sverige på många sätt är beroende av. Vill vi ha det kvar, krävs det en politisk vilja att minska flygets utsläpp och att satsa på fossilfritt flygbränsle. Regeringen behöver gå först och leda utvecklingen, samt föregå med gott exempel och att välja fossilfritt när de flyger i tjänsten, säger Didrik von Seth, Generalsekreterare på Svenska Resebranschföreningen.
Anledningen till att det fossila bränslet inom flyget inte har fått det genomslag som det förtjänar, är att tillgången fortfarande är låg och prislappen betydligt högre än dagens fossila alternativ. En nyckelfaktor för att minska flygets klimatpåverkan är därför att öka produktionen av fossilfritt bränsle i Sverige och säkerställa att det inte går på export. När tillgången ökar kan prisnivån sjunka.
När tågtrafiken gick från diesel till eldrift på 80-talet, drev staten den omställningen. Även när biltrafiken elektrifierades subventionerades förändringen. Nu är det flygets tur att göra samma resa och Svensk Resebransch vill se en liknande satsning för flyget.
-Vi står inför ett paradigmskifte och klimatkrisen kräver att regeringen tar sitt ansvar och leder landet genom omställningen till fossilfritt. Ska vi behålla flyget som en del av vårt transportsystem, behövs det kraftfulla åtgärder för att minska dess klimatpåverkan. Regeringen behöver ta initiativ till att subventionera omställningen, precis som de gjort för tåg och elbilar, avslutar Didrik von Seth.
Nyckelord
Kontakter
Didrik von SethGeneralsekreterare/VD
Tel:0722236746didrik.vonseth@srf-org.seLänkar
Följ Svenska Resebranschföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Resebranschföreningen
Resandet ökar - trots orolig omvärld!26.11.2025 16:20:04 CET | Pressmeddelande
Svenskarnas resande fortsätter att öka - trots ekonomiska utmaningar och en osäker omvärld. Men vi förändrar också vissa resmönster. Det visar Reserapporten 2025 som summerar reseåret 2024 och ger en prognos för 2025. Rapporten publiceras årligen av Rese- och turismnäringens branschorganisation Svenska Resebranschföreningen.
Nya stipendier för innovation och kunskap15.10.2025 16:31:29 CEST | Pressmeddelande
Idag lanseras två nya stipendier för rese- och turismbranschen; Kunskapsstipendiet och Innovationsstipendiet. De är framtagna för att uppmuntra till ökad innovation, kreativitet och kompetensutveckling i branschen. De båda stipendierna kommer att tillkännages vid resebranschens årliga gala Grand Travel Award.
Regeringens förslag hotar svensk resebransch26.9.2025 15:57:36 CEST | Pressmeddelande
Nästan hälften av Sveriges reseföretag överväger att flytta sina resegarantier från Sverige om regeringens nya förslag på resegarantisystem genomförs. Det visar en färsk undersökning från Svenska Resebranschföreningen. Resultatet riskerar att göra regeringens förslag kontraproduktivt – i stället för att stärka resenärernas skydd kan systemet försvagas och svenska företag tappa konkurrenskraft.
Nytt samarbete ska premiera innovation och utveckling i resebranschen11.9.2025 16:24:02 CEST | Pressmeddelande
Ett nytt samarbete mellan Svenska Resebranschföreningen (SRF) och Resebranschens Seniorer (RS) ska premiera insatser som främjar branschens utveckling. Tillsammans lanserar organisationerna nu två stipendier, som inriktar sig på innovation och kompetensutveckling. Båda stipendierna kommer att delas ut vid Grand Travel Award 2026.
SRF och Travel News i nytt samarbete27.8.2025 10:05:23 CEST | Pressmeddelande
Svenska Resebranschföreningen (SRF) och Travel News fördjupar sitt samarbete och kommer från och med 2026 att arrangera resebranschens galakväll och prisutdelning Grand Travel Award (GTA) tillsammans.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum