Final call - vässade körsimulatorer och unik krockdocka
I år fyller VTI:s Göteborgskontor 20 år. Välkommen att se – och testa – VTI:s världsledande körsimulatorer på Öppet hus torsdag 26 september. Kolla också in världens första kvinnliga krockdocka i naturlig storlek.

För att fira 20-årsjubileet för Göteborgskontoret öppnar VTI dörrarna till verksamheten på Lindholmen. Under eftermiddagen visas flera av VTI:s uppgraderade körsimulatorer för media och andra besökare.
Den stora SIM 4:an, se bilderna, har uppdaterats med ett nytt visuellt system med nya projektorer och nya grafikdatorer. Uppgraderingen möjliggör nya mjukvarulösningar, som användandet av grafikmotorn UnrealEngine, vilket skapar mer realistiska och representativa körupplevelser.
I Göteborg demonstreras också en ny minisimulator med XR-teknik (Mixed Reality). Även världens första kvinnliga krockdocka i naturlig storlek – SET50F – kommer att visas i VTI:s lokaler under Öppet hus.
Media bjuds in att delta under hela eller delar av dagen. Möjlighet att själv köra simulatorerna ges. Välkomna att ta del av några exempel på världsledande transportforskning!
Datum: torsdag 26 september
Tid: 14.00 Dörrarna öppnas
14.30 VTI:s generaldirektör Tomas Svensson inleder. Aktuell transportforskning.
15.15 Visning av VTI:s uppgraderade simulatorer
16.35 Eftermiddagen avslutas
Plats: VTI, Götaverksgatan 2, plan 4, Göteborg
Anmälan: senast 25 september till mikael.sonne@vti.se
Frågor:
Linda Pettersson, platssamordnare, 031-7502634 (öppet hus)
Magnus Eek, forskningschef, 013-204017 (simulatorerna)
Astrid Linder, professor, 031-7502603 (krockdockan)
Bilder





VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum