SOS Alarm Sverige AB

Ny rutin för utlämnande av händelseinformation i Västra Götaland

Dela

Från och med den 1 oktober sker förändringar i presstjänsten Händelseinformation till media hos SOS Alarm. I samband med en ny organisation för alarmeringstjänsten i Västra Götalandsregionen upprättas en ny mediaservicefunktion hos Sjukvårdens larmcentral (SvLc).

112-rapport-operatör-som-svarar-på-112
Operatör som svarar hos SOS Alarm, 112 SOS Alarm/Pressbild

SOS Alarm kommer att fortsätta ge information till media om pågående händelser, till exempel trafikolyckor eller bränder, inom ramen för uppgiftslämning som är förenligt med patientsekretesslagen och alarmeringslagen. SOS Alarm kommer att lämna information om tidpunkt för inkommande larm på 112, vilken typ av händelse som har inträffat, vissa initiala uppgifter om händelsen samt om räddningsresurser har larmats till platsen.

För vidare information om ambulansinsatser eller andra vårdinsatser från regionens övriga prehospitala resurser hänvisas media till SvLc:s operativa ledare.

Förändringen sker mot bakgrund av en ny organisation för alarmeringstjänsten i Västra Götalandsregion. Det nya samarbetet innebär att SOS Alarm tar emot och prioriterar vårdärenden inkomna på 112. Sjukvårdens larmcentral hanterar sedan dirigeringen av regionens ambulansresurser samt det så kallade väntrummet med patienter med lägre prioritet.

Observera att förändringen gäller händelser i Västra Götaland.

Händelseinformation hos SOS Alarm: 0771 11 33 33

Operativ ledare hos SvLc Västra Götalandsregionen: 031-703 17 88

Kontakter

Pressansvarig i Regionhälsan, Västra Götalandsregionen

Tel:072-202 35 64

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

Ny information om drunkningstillbud i 112-appen12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.

Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande

Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye