Ny rutin för utlämnande av händelseinformation i Västra Götaland
Från och med den 1 oktober sker förändringar i presstjänsten Händelseinformation till media hos SOS Alarm. I samband med en ny organisation för alarmeringstjänsten i Västra Götalandsregionen upprättas en ny mediaservicefunktion hos Sjukvårdens larmcentral (SvLc).

SOS Alarm kommer att fortsätta ge information till media om pågående händelser, till exempel trafikolyckor eller bränder, inom ramen för uppgiftslämning som är förenligt med patientsekretesslagen och alarmeringslagen. SOS Alarm kommer att lämna information om tidpunkt för inkommande larm på 112, vilken typ av händelse som har inträffat, vissa initiala uppgifter om händelsen samt om räddningsresurser har larmats till platsen.
För vidare information om ambulansinsatser eller andra vårdinsatser från regionens övriga prehospitala resurser hänvisas media till SvLc:s operativa ledare.
Förändringen sker mot bakgrund av en ny organisation för alarmeringstjänsten i Västra Götalandsregion. Det nya samarbetet innebär att SOS Alarm tar emot och prioriterar vårdärenden inkomna på 112. Sjukvårdens larmcentral hanterar sedan dirigeringen av regionens ambulansresurser samt det så kallade väntrummet med patienter med lägre prioritet.
Observera att förändringen gäller händelser i Västra Götaland.
Händelseinformation hos SOS Alarm: 0771 11 33 33
Operativ ledare hos SvLc Västra Götalandsregionen: 031-703 17 88
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.sePressansvarig i Regionhälsan, Västra Götalandsregionen
Tel:072-202 35 64SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
Säkerhetsarbetet inför Eurovision i Malmö tilldelas SOS Alarms 112-pris11.2.2025 15:21:56 CET | Pressmeddelande
2025 års 112-pris tilldelas Malmö stad, Polisen i Malmö och Sveriges Television för säkerhetsarbetet inför Eurovision Song Contest i maj 2024.
Påminnelse om pressinbjudan till 112-dagen 202510.2.2025 10:18:22 CET | Pressmeddelande
Välkommen till årets 112-dag där frågor om beredskap och samarbete under kris kommer att diskuteras.
Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande
Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?
Historiskt korta svarstider på nödnumret 11214.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nödnumret 112 har under 2024 haft en medelsvarstid på 6,6 sekunder - de lägsta svarstiderna på 12 år. Det är första gången under samma tidsperiod som målet om en svarstid på 8 sekunder uppnås.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum