Hjärnfonden

En hjärnmedveten skola för alla

Dela

Fler än en miljon skolelever har återvänt till skolbänken efter sommarlovet. Drygt tio procent av dem lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och många av dem tvingas återvända till en miljö som inte fungerar för dem.

Barn som skriver i skolböcker

Den 25 september publicerade Hjärnfonden tillsammans med Sven Bölte, professor och föreståndare för Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska institutet (KIND), en debattartikel i Dagens Samhälle. Debatten handlar om de stora utmaningar som elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), som autismADHD och språkstörningar, möter i skolan idag. 

Trots att Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolverket arbetar för att minska frånvaron bland elever med NPF, tar det för lång tid innan dessa insatser ger resultat. Därför behövs omedelbara åtgärder för att säkerställa att elever med NPF får en fungerande skolgång. Hjärnfonden och KIND föreslår tre konkreta åtgärder.

  1. Skapa en hjärnmedveten skola
  2. Använd forskning
  3. Utbilda skolpersonalen

Ta del av de fullständiga förslagen genom att läsa hela debattexten här.

Kontakter

Länkar

Hjärnfonden arbetar för ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fria från sjukdomar. Det är genom att bidra till forskning som vi kan förändra livet för ännu fler människor.

Följ Hjärnfonden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hjärnfonden

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye