Audi säger: ”Tack Mattias Ekström!”
För 23 år sedan tävlade Mattias Ekström för första gången i DTM som fabriksförare för Audi. Nu är det till slut dags att säga adjö till de fyra ringarna. Den exceptionella idrottsmannen, som alltid stått för sina åsikter och därför också kunde polarisera, har varit en förstklassig ambassadör för Audi: tvåfaldig DTM-mästare, rallycross-världsmästare, vinnare av Spa 24-timmars, etappvinnare i Dakarrallyt och besegrare av den legendariska störtloppssträckan ”der Streif” i Kitzbühel – uppför berget i en helt eldriven specialversion av Audi e-tron.
Känslor, minnen och massor av autografer: Det var Mattias Ekströms avsked från Audi i Ingolstadt den 26 september – märket med vilket han firade de största framgångarna i sin enastående motorsportkarriär. Vid avskedet på fabriksområdet deltog, vid sidan av många motorsportfantaster från Audis personal, även Rolf Michl, VD för Audi Sport GmbH.
"Vi har Mattias att tacka för oändligt mycket, och omvänt har vi hjälpt honom att nå de största framgångarna i sin karriär”, säger Michl, som ledde varumärkets Dakar-program till framgång i år som motorsportchef. Jag inte bara imponerad av hans kontinuerliga prestationer utan även av hans utmärkta laganda. Mattias har aldrig koncentrerat sig enbart på racing. Han har alltid hjälpt till att driva projekt framåt, stötta våra utvecklare och främja de team han har arbetat med. Med dessa egenskaper och sin rad av framgångar är han en fantastisk förebild för många internationella talanger inom motorsporten. Vi önskar honom lycka till i hans framtida karriär."
Ekström var ännu inte fabriksförare för Audi när han 1999 som 21-åring vann sin första titel med Audi i en A4 quattro i det svenska touringbilsmästerskapet STCC. Två år senare hade Ekström ett avtal med Audi och tävlade sin första säsong i DTM. Den prestigefyllda touringbilsserien skulle vara hans sportsliga hemvist i 17 år. Med Audi Sport Team Abt Sportsline tog han två titlar i Audi A4 DTM, fyra vicetitlar, 20 pole positions och 23 racesegrar.
Medan DTM var hans hem i nästan två decennier bevisade Ekström sin sportsliga mångsidighet i flera andra discipliner. Knappt någon annan racerförare är så mångsidig som Ekström. 2011 tog han tillsammans med Audis fabriksförare Timo Scheider och den belgiska Greg Franchi Audis sin första totala 24-timmarsseger i Audi R8 LMS GT3 i Spa-Francorchamps i Belgien.
I sitt eget EKS-team vann han VM i rallycross 2016 med Audi S1 EKS RX quattro, följt av tre andraplatser i världsmästerskapet. Troget mottot ”Go hard or go home” har han hittills också vunnit förartiteln i Race of Champions fyra gånger och nationstiteln en gång i mötet mellan världens bästa motorsportförare. Bland annat slog han Michael Schumacher två gånger och sonen Mick en gång. I traditionell rally har Mattias haft klassframgångar på världsmästerskapsnivå. I Pure ETCR bevisade han 2021 som segrare med koncernmärket Cupra att han också behärskar banbrytande helelektriska drivlinor med perfektion.
Det gäller inte bara på asfalterat underlag. 2023 kom han på andra plats i offroad-serien Extreme E. Parallellt gjorde han ett pionjärarbete i Audis Dakar-projekt. Tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist hjälpte han teamet att göra en innovativ elektrisk drivlina med högvoltsbatteri och energiomvandlare redo för den tuffaste terrängen. Audi vann därmed med Carlos Sainz/Lucas Cruz 2024, medan Ekström själv tillsammans med Emil Bergkvist tog fyra etappsegrar och totalledningen en av dagarna i Dakarrallyt.
En annan höjdpunkt med eldrift var ett extremförsök i skidbacken. 2019 erövrade Mattias Ekström der Streif, den legendariska störstloppssträckan i Hahnenkammrennet i Kitzbühl, genom att köra uppför i en specialutrustad Audi e-tron! Banan var täckt av snö och lutningen var 85 procent – för brant för att gå uppför i upprätt läge.
"Att köra för Audi Sport var som en barndomsdröm, säger 46-årige Mattias Ekström. Att se tillbaka på mer än två decennier med de fyra ringarna väcker många minnen. Jag fick chansen att uppfylla mina drömmar som barn, som att tävla i DTM, vinna tävlingar och titlar och utveckla tävlingsbilar. Att vinna DTM-titeln 2004 är något jag kommer att älska för alltid. Men det var mer än bara motorsport. Jag fick chansen att träffa så många intressanta och talangfulla människor och deltog i många fantastiska evenemang. Att vara involverad i samma företag så länge är sällsynt inom motorsporten och jag är mycket tacksam för den här perioden i mitt liv. Jag kan bara tacka alla på Audi Sport."
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder
Länkar
Om oss
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 16 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audis mest kraftfulla serietillverkade bil: Nya RS e-tron GT performance17.9.2024 08:37:32 CEST | Pressmeddelande
Med Audi RS e-tron GT Performance presenterar Audi sin första eldrivna RS Performance-modell. Fyrdörrarscoupén visar upp teknisk kompetens och Audis passion för detaljer. Den är kraftfull och sportig med egen karaktär och återspeglar märkets höga standard för utveckling och tillverkning av bilar. RS e-tron GT Performance är Audis dynamiska spjutspets inom elmobilitet.
Säljstart för eldrivna Audi A6 Sportback e-tron och Avant e-tron5.9.2024 11:40:29 CEST | Pressmeddelande
Väntan är över. Nu går det att beställa eldrivna Audi A6 e-tron som snart börjar tillverkas i Ingolstadt. I Sverige har kombimodellerna sedan länge haft en särställning på marknaden och A6 Avant e-tron har rönt extra stort intresse. Familjekombin får sällskap av formsköna och aerodynamiska Audi Sportback e-tron som har ett cw-värde på låga 0,21. Båda modellerna bygger på den helt nya PPE-plattformen som bjuder på räckvidd upp till 75 mil och marknadsledande snabbladdning. I Sverige introduceras inledningsvis Audi A6 e-tron i Proline edition-utförande för 799.000 kr i Sportback-modellen och 20.000 kr i Avant-tillägg. Vid säljstarten öppnas även prestandaversionen S6 e-tron till försäljning.
Premiär för tredje generationen av Audi Q5 SUV2.9.2024 08:23:50 CEST | Pressmeddelande
Audi Q5 har varit en av de mest populära mellanklass-suvarna i Europa i mer än 15 år. Nu presenterar Audi en ny generation av bästsäljaren. Det är den första SUV:en som bygger på den nya PPC-plattformen och drivs av effektiva motorer med den nya MHEV plus-tekniken. Q5 imponerar med ett modernt infotainmentsystem och manöverkoncept, adaptiva digitala ljussignaturer och moderna förarassistanssystem. Motorprogrammet kommer kompletteras med laddhybrider längre fram.
Förändring i Audis ledning: Marco Schubert tar över försäljning och marknadsföring från Hildegard Wortmann30.8.2024 19:26:16 CEST | Pressmeddelande
Marco Schubert återvänder till Audi efter tre år och blir ansvarig för försäljning och marknadsföring i Audis ledningsgrupp. Audis styrelse fattade beslutet den 30 augusti 2024. Schubert efterträder Hildegard Wortmann, som efter fem år på egen begäran och i samförstånd lämnar Audis ledning den 31 augusti. Wortmann lämnar samtidigt sin roll i Volkswagen-koncernens utökade ledningsgrupp.
Audi bjuder på en försmak av nya Q529.8.2024 15:49:49 CEST | Pressmeddelande
Den 2 september presenterar märket med de fyra ringarna den tredje generationen av sin mest populära SUV. Nu får vi en exklusiv förhandstitt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum