Statsministerbesök på Gärstadverket för samtal om kraftvärmen

Onsdagen den 25 september besökte statsminister Ulf Kristersson Tekniska verken och Gärstadverket i Linköping, bland annat för samtal om fjärr- och kraftvärmens viktiga roll för det svenska elsystemet och kraftslagets roll i vår energiberedskap.

Statsminister Ulf Kristersson står tillsammans med Tekniska verkens vd, Conny Udd. På blden från vänster och Niklas Borg (M), kommunalråd och kommunstyrelsens 1:e vice ordförande i Linköpings kommun står tillsammans i entrén till Gärstadverket.
Statsminister Ulf Kristersson hälsas välkommen av Tekniska verkens vd och koncernchef, Conny Udd. På bilden från vänster: Ulf Kristersson (M), statsminister, Niklas Borg (M), kommunalråd och kommunstyrelsens 1:e vice ordförande, Linköpings kommun samt Conny Udd, vd och koncernchef, Tekniska verken Foto: Tekniska verken

På många orter i Sverige har fjärrvärmen en avgörande roll för att avlasta elnätet samtidigt som kraftvärmen bidrar med lokal planerbar elproduktion. Utan fjärr- och kraftvärmen skulle Linköpings elbehov öka kraftigt, vilket skulle försvåra lokal tillväxt. Under onsdagen besökte Ulf Kristersson Tekniska verkens anläggningar på Gärstadområdet för fördjupad information och samtal kring kraftvärmens roll i det svenska elsystemet och dess bidrag till vår energiberedskap.

– Om du bor i Linköping eller Mjölby är det särskilt härifrån du får värme till huset. Vi behöver massor av planerbar energi – som den här – för svensk industri, elektrifieringen och den gröna omställningen, säger Ulf Kristersson (M), statsminister.

Kraftvärmen är den enda storskaliga och planerbara elproduktion som idag finns inne i svenska städer, där även elkonsumenterna finns. Totalt motsvarar den svenska fjärr- och kraftvärmen en eleffekt på ungefär 10 GW, vilket är ungefär lika mycket som åtta kärnkraftsreaktorer.

– Vi är glada över att fjärr- och kraftvärmen genom detta besök får välförtjänt uppmärksamhet då den annars lätt glöms bort i energidebatten. Kraftvärmen är en förutsättning för elektrifieringen samtidigt som den använder resurser i samhället som inte kan nyttiggöras till något annat än energi. Vi ser fram emot fortsatt dialog kring hur vi kan öka kraftvärmens bidrag till våra nationella mål på energi- och klimatområdet, säger Conny Udd, vd och koncernchef, Tekniska verken.

Besöket genomfördes lägligt nog under Beredskapsveckan, som leds av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

– Under visningen av Gärstadverket kunde vi även diskutera hur fjärr- och kraftvärmen kan nyttjas på bästa sätt för att bidra med värme- och elproduktion under kris och krig, säger Conny Udd.

Ta del av Profus nya studie om fjärr- och kraftvärmens betydelse för Linköping, Mjölby och Katrineholm på energiforetagen.se

För mer information, kontakta gärna:

Tekniska verkens pressjour, telefon: 013-20 91 40
E-post: press@tekniskaverken.se

Statsminister Ulf Kristersson kommer in genom entrén
Statsministerbesök hos Tekniska verken - entrén vid Gärstadanläggningen
Ladda ned bild
Michael Fahlström, affärsområdeschef, Värme och kyla på Tekniska verken i samtal med Ulf Kristersson inne på anläggningen
Michael Fahlström, affärsområdeschef, Värme och kyla på Tekniska verken, visar statsministern runt på anläggningen
Ladda ned bild
Ulf Kristersson (M), statsminister, Niklas Borg (M), kommunalråd och kommunstyrelsens 1:e vice ordförande i Linköpings kommun och Conny Udd, vd Tekniska verken, står tillsammans i entrén till Gärstadverket
Ladda ned bild
Statsministern står tillsammans med övriga besökare och lyssnar på en presentation
Per Everhill, Public Affairs, Tekniska verken, beskriver kraft- och fjärrvärmens viktiga roll
Ladda ned bild

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se - http://tekniskaverken.se/ Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Ny kamera filmar och artbestämmer fiskarna i Stångån3.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kan alla som vill följa Stångåns fiskar online. Tack vare fiskvägen vid Nykvarnsholmen i centrala Linköping tar sig varje dag många fiskar och andra vattenlevande arter förbi Tekniska verkens vattenkraftverk och den damm som utgör vandringshinder. För att ta reda på hur många och vilka arter som passerar, har en ny AI-undervattenskamera installerats i fiskvägens övre del. Kameran med livedata filmar fiskarna online för att följa upp den biologiska mångfalden.

Tekniska verken inleder pilotprojekt för enklare källsortering i Linköping9.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under första halvåret 2026 kommer fastighetsnära insamling av förpackningar att börja införas för hushåll i villa, radhus och fritidshus i Linköping, vilket grundar sig i ny lagstiftning. Målet är att göra det enklare att källsortera hemma. För att hitta en lösning som blir bra för så många som möjligt tar nu Tekniska verken hjälp av 100 kunder i Linghem i ett pilotprojekt.