”På Einar Mattsson får vi medarbetare chansen att vara med och påverka på riktigt” — fredagsporträttet med Andras Fejér

Med positivism och flexibilitet som drivkraft driver platschefen Andras på olika projekt för att få dem att flyta på trots uppkomna hinder längs vägen. Familjen har en stor plats i hans liv, och han både njuter av och ser potential för byggande på Mälardalens öar. Att köpa en bostadsrätt av Einar Mattsson är en god investering som står sig med snygg design och hög kvalitet tycker han. Lär känna Andras i dagens fredagsporträtt:

Bild på Andras i gul varseljacka framför Lokstallarna-husen i Hagastaden
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Hej Andras, vem är du och vad gör du på Einar Mattsson?
– Jag har nöjet att arbeta som arbetsledare och platschef och är just nu på projektet Lokstallarna i Hagastaden. Kort sagt, jag håller i trådarna för att projektet flyter på smidigt och att alla inblandade har rätt förutsättningar för att lyckas.

Hur har din yrkesbana på Einar Mattsson sett ut?
– Min resa på Einar Mattsson Byggnads AB började 2016 när jag gjorde min LIA-praktik under min utbildning till byggnadsingenjör. (LIA, Lärande i arbete, som är en praktik som en del av utbildningen ute på en arbetsplats). Därefter blev jag anställd som arbetsledare och nu har jag fått förtroendet att kliva in i rollen som platschef för lokalerna. Det har varit en rolig och utvecklande resa, där varje projekt ger nya erfarenheter.

Vem inspirerade dig att komma till byggbranschen?
– Byggbranschen har varit en del av mitt yrkesliv så länge jag kan minnas. Det jag verkligen brinner för är att skapa något bestående – att vi bygger hem och miljöer där människor kan trivas och leva sina liv enkelt.

Vilken var din första uppgift på Einar Mattsson?
– Som många andra fick jag börja med att gå igenom och uppdatera ritningar. Det är ett klassiskt första steg i byggbranschen, och ger en bra insyn i projekten från grunden.

Vilka är de viktigaste sakerna en arbetsledare hanterar?
– Det handlar om att skapa förutsättningar för teamet att kunna jobba effektivt och säkert. Mitt jobb är att se till att alla har vad de behöver för att kunna prestera på topp, oavsett vad dagen bjuder på.

Vad händer de dagar du inte alls har lust att vara flexibel?
– Som arbetsledare är flexibilitet inte bara en egenskap, det är en nödvändighet. Jag har alltid lust att vara flexibel. Det är den inställningen som hjälper mig att lösa utmaningarna och som hittar rätt väg framåt när saker inte går som planerat.

Dokumentation är affärskritiskt för oss, varför är det så viktigt att snabbt hitta det dokument någon behöver?
– I byggbranschen är tid pengar och att ha ordning på dokumentationen gör att vi kan driva projekt effektivt. Det handlar om att ha tillgång till rätt information snabbt, så att vi kan fatta välgrundade beslut och hålla tidsplanerna.

Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
– Det bästa är variationen, ingen dag är den andra lik här. Einar Mattsson är ett framåtsträvande företag med en familjär känsla, där vi medarbetare får chansen att vara med och påverka på riktigt.

Varför ska jag hyra eller köpa en lägenhet av Einar Mattsson?
– När du väljer ett hem från Einar Mattsson får du inte bara hög kvalitet och smart design, du får också ett hem byggt med hållbarhet och framtiden i fokus. Det är investeringar som står sig.

Hur är det att vara spindeln i nätet i massa processer?
– Jag älskar det! Att vara en del av många processer och få allt att hänga ihop är precis vad som gör jobbet roligt och utvecklande.

Hur hanterar du stress?
– Det har jag lärt mig genom erfarenhet. Mitt motto är att göra mitt bästa varje dag, och när jag kommer hem till familjen försöker jag vara lika närvarande där. Min återhämtningsstrategi är tid med familjen – de ger mig energi.

Vad hade du för barndomsdrömmar?
– Mina drömmar som barn var lite annorlunda från det jag gör idag, jag ville driva en fjällresort full av äventyrsaktiviteter. Det kanske kan bli ett framtida projekt?

Vilka är de viktigaste förbättringarna i ditt arbete hos Einar Mattsson?
– Det är hur vi arbetar med digitalisering och dokumentation. Vi har effektiviserat processerna rejält. En annan viktig förändring är hur vi jobbar med hållbarhet i alla led, med allt från materialval till energilösningar.

Vad, hur och var bygger Einar Mattsson om tio år?
– Om tio år ser jag att vi bygger på Ekerö, ett utvecklingsområde med stor potential. Med förbättrad infrastruktur, som eldriven färjetrafik och Förbifart Stockholm, så kommer området vara attraktivt. Jag hoppas också att vi bygger klimatsmarta och självförsörjande trähus som är bra för både människor och miljö.

Vem är du privat och vad har du för intressen?
– Jag bor på Lovön med min fru, våra tre grabbar och vår labrador Heron. Det är alltid full fart med barnens aktiviteter, och jag gillar att träna och umgås med vänner.

Hur ser din perfekta helgdag ut?
– Den börjar tidigt med en löprunda eller en cykeltur med min fru, följt av en rejäl frukost. Sedan bär det av till en ishall för att heja på grabbarna i deras hockeymatcher. Jag har nog varit i varenda ishall i Stockholm …

Vad läser du eller lyssnar du på just nu?
– Jag är en allätare när det kommer till böcker, men har en förkärlek för faktaböcker. Poddar jag brukar lyssna på “Hela kedjan” och poddar från Arash Gilian.

Berätta något vi inte vet om dig.
– Enligt min fru är jag en hejare på styrdans. Om jag får säga det själv så är jag rätt vass på att baka bröd också!

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

”Att ge och ta emot feedback skapar tillit, och i förlängningen även trivsel” — fredagsporträttet med Elin Johansson20.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Glad och lösningsfokuserad tar systemekonomen Elin Johansson sig an kluriga ekonomiska utmaningar. Hon är en av alla dem som gjort karriär i koncernen och är idag gruppledare för reskontra-teamet. Virkning, en meditation med Björn Natthiko Lindeblad och pussel sysselsätter sig gärna Elin med på ledig tid. Lär känna Elin i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

Möt Einar Mattsson på Business Arena Stockholm18.9.2024 08:49:27 CEST | Nyheter

På Business Arena Stockholm den 18-19 september deltar 20 av våra medarbetare i samtal om ekonomi, hållbarhet, digitalisering och forskning för fastighetsbranschen bland annat. Som en av Storstockholms mest aktiva utvecklare av nya bostäder, och Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder, så är det viktigt att delta i samtal om våra samhällsutmaningar och branschens bidrag till lösningar.