Transportforskning i världsklass när VTI firar 20 år i Göteborg
Vässade körsimulatorer och världens första kvinnliga krockdocka i genomsnittlig storlek visades när VTI firade 20 år i Göteborg med öppet hus på Lindholmen.

För att fira jubileet för Göteborgskontoret öppnade Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, dörrarna till verksamheten på Lindholmen mitt emot nybyggda Karlatornet. Under en halvdag visades flera av VTI:s uppgraderade körsimulatorer för ett drygt 50-tal besökare.
Den stora körsimulatorn SIM 4 har uppdaterats med ett nytt visuellt system med nya projektorer och nya grafikdatorer. Uppgraderingen möjliggör nya mjukvarulösningar, som användandet av grafikmotorn UnrealEngine, vilket skapar mer realistiska och representativa körupplevelser.
I Göteborg visades och demonstrerades också en ny minisimulator med XR-teknik (Mixed reality). Utöver detta har även den stora simulatorn SIM 3, som finns i Linköping och inte visades på torsdagen, utrustats med ett nytt visuellt system.
Några exempel på forskningsstudier där körsimulatorerna använts genom åren är användning av mobiltelefoner, överraskningseffekten vid plötsliga däckexplosioner och effekten av olika varningssystem för förare. De har också utnyttjats för forskning om slitna vindrutor, säkerhet för bussar vintertid och frästa räfflor i mitten av vägen. För att ta några exempel.
– VTI var tidigt ute och har länge varit framstående med sina körsimulatorer. Med de här uppgraderingarna säkerställer vi vår ledande position, säger forskningschefen Magnus Eek och tillägger att simulatorerna erbjuder en öppen forskningsmiljö för olika parter.
VTI:s generaldirektör Tomas Svensson gav en kort tillbakablick över VTI:s 20 år i Göteborg. Det började i liten skala med 3-4 medarbetare. 2010 flyttade verksamheten till de nuvarande lokalerna på Regnbågsgatan och året efter invigdes SIM 4. 2022 var det dags för ytterligare en milstolpe då verksamheten utökades med nya lokaler på Götaverksgatan.
– Det finns flera viktiga skäl för VTI att finnas i Göteborg. Ett är närheten till fordonsindustrin och möjligheten att bygga relationer till partner i närmiljön. Ett annat är möjligheten att rekrytera rätt kompetens för våra uppgifter, summerade Tomas Svensson.
Även världens första kvinnliga krockdocka i naturlig storlek – SET50F – och den manliga motsvarigheten – SET50M – visades i samband med jubileumsfirandet. Krockdockorna har tagits fram av professor Astrid Linder och rönt mycket stor uppmärksamhet både nationellt och internationellt.
Kontakter
Magnus EekForskningschef
Tel:013-204017Tel:070-9430420magnus.eek@vti.seTomas SvenssonGeneraldirektör
Tel:013-204069Tel:070-9430449tomas.svensson@vti.seJoakim DahlmanForskningschef och platsansvarig Göteborg
Tel:031-7502623Tel:070-9430435joakim.dahlman@vti.seAstrid LinderProfessor
Tel:031-7502603Tel:070-8286468astrid.linder@vti.seBilder







VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum