Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024

Global Destination Sustainability Movement (GDSM) har nu offentliggjort årets topp 5-finalister för GDS-Index, som rankar hållbarhetsarbetet i över 100 destinationer. Göteborg, som sedan 2016 placerats som nummer ett, är återigen finalist. Slutresultatet tillkännages den 16 oktober i Brügge.

– Vi är otroligt stolta över att återigen vara bland de främsta destinationerna i Global Destination Sustainability Index (GDS-Index). Detta är ett starkt erkännande av vårt långvariga engagemang för hållbarhet och lyfter fram de outtröttliga insatserna från alla våra intressenter. De spelar en viktig roll i utvecklingen av vår destination, där en hållbar utveckling av turism och evenemang i världsklass också bidrar till långsiktiga positiva samhällseffekter. Vi blir inspirerade att fortsätta tänja gränser och fördjupa vårt gemensamma arbete i destinationen, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co.

Global Destination Sustainability Index (GDSI) är en jämförande ranking som startade 2016 av organisationen Global Destination Sustainability Movement. Göteborg har placerats i topp varje gång.

Leadership Award och Impact Award

Leadership Award ges till den destination som bäst uppfyller kraven i jämförelsen Global Destination Sustainability Index. Rankningen innehåller circa 80 kriterier och det är hållbarhet ur alla dimensioner som mäts; ekologisk, social och ekonomisk. Men för att komma högt i rankingen gäller det inte bara att besöksnäringen med anläggningar och hotell är engagerade och delaktiga, utan också hur staden i stort arbetar med hållbarhetsfrågor. Där står Göteborg som en av fem finalister, tillsammans med Köpenhamn, Århus, Bergen och Helsingfors.

Göteborg är även finalist för tävlingskategorin Impact Award, med bidraget ”Gothenburg Way to Legacy”. Gothenburg Way to Legacy är ett ramverk utvecklat av Göteborg & Co som syftar till att skapa långsiktiga effekter från möten och evenemang för en hållbar destinationsutveckling. Ett exempel är hur IIHF World Junior Championship 2024 användes som verktyg för att främja inkludering och hälsa inom ishockey, med målet att skapa positiva samhällseffekter långt efter evenemangets slut.

Slutresultat offentliggörs den 16 oktober och priserna kommer att delas ut på den årliga konferensen City DNA i Brügge.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.