Hyresgästföreningen  Region Norra Skåne

Fastighetsägarna Syd vill inte förhandla i Helsingborg och Landskrona detta år heller

Fastighetsägarna väljer att avbryta hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen och lämnar vidare ärendet till särskild skiljeman för avgörande.

Evalena Agertoft, enhetschef förhandling Hyresgästföreningen norra Skåne
Evalena Agertoft, enhetschef förhandling Hyresgästföreningen norra Skåne Foto: Marie Walther

Efter att ha kallat till förhandling i juni, bara några månader efter att 2024 års hyresnivåer i Helsingborg och Landskrona avgjordes av skiljeman, står det nu klart att Fastighetsägarna Syd återigen väljer samma taktik. Fastighetsägarna Syd och hyresvärdarna de företräder har vänt sig till Hyresnämnden för att få en skiljeman utsedd som kan avgöra hyresförhandlingarna om 2025 års hyror i Helsingborg och Landskrona. Från Hyresgästföreningens sida beklagar man Fastighetsägarna Syd:s agerande, som man uppfattar som oseriöst.

Hyresgästföreningen är mycket kritisk och menar att det istället handlar om en strategi på hyresgästernas bekostnad.  Enligt Fastighetsägarna Syd vill man genom att påkalla redan i början av sommaren, istället för som brukligt under hösten, undvika långa och utdragna förhandlingar. Man uppger att man vill undvika retroaktiva hyreshöjningar för hyresgästerna. Det finns bättre vägar att gå, menar Hyresgästföreningen.

– Förra året lyckades våra förhandlare teckna lokala överenskommelser med 90 % av övriga aktörer på marknaden och därmed också att med få undantag undvika retroaktivitet. När Fastighetsägarna Syd och de inblandade hyresvärdarna vände sig till skiljeman gällande 2024 års höjningar var en av konsekvenserna just att hyresgästerna både fick retroaktiva hyreshöjningar och högre hyreshöjningar än de andra hyresgästerna där vi förhandlade och kom överens. Det framgår tydligt att Fastighetsägarna egentligen inte alls vill förhandla. Agendan tycks vara att sätta hyrorna själv. Det har för oss hela tiden varit alldeles uppenbart att Fastighetsägarna inte har haft någon som helst avsikt att komma överens vid förhandlingsbordet. Man valde att påkalla förhandling redan i juni trots att det s.k. Trepartsavtalet, ett av parterna gemensamt framtaget underlag att använda i förhandlingarna, inte är klart förrän framemot höstkanten. Mot bakgrund av hur tidsfristerna ser ut har Fastighetsägarna påkallat på ett sådant sätt att de inte ens ger parterna möjlighet att hedra Trepartsavtalet. Detta innebär i praktiken att Fastighetsägarna ensidigt nu kan diktera villkoren i förhandlingen och därmed har man skapat sig ett veto, menar Evalena Agertoft, förhandlingschef.

– Vi har haft ett antal innehållslösa möten under sommaren med Fastighetsägarna där vi på Hyresgästföreningen har tryckt på vikten av att hedra Trepartsavtalet, dock utan något gehör från Fastighetsägarna. Fastighetsägarna har inte ens presenterat ett konkret yrkande på någon av orterna. De har istället uttryckt ett motiverat förslag till lösning på runt 9 % hyresutveckling, samtidigt har de varit väldigt noga med att påpeka att detta inte är att betrakta som ett yrkande. Oavsett är nivån baserad på siffror som Fastighetsägarna Syd ensidigt har tagit fram. Vi förväntar oss att övriga fastighetsägare på orten gör som förra året, dvs tar sitt ansvar och kommer överens vid förhandlingsbordet i stället för att ägna sig åt att sabotera den svenska hyressättningsmodellen, säger Karl-Mikael Jensen.

Pressjour Norra SkåneHyresgästföreningen Norra Skåne

Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne.

Tel:010- 45 91700press.norraskane@hyresgastforeningen.se

Karl-Mikael Jensen, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Foto: Marie Walther

Om Hyresgästföreningen

Följ Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Hyresgästföreningen: Brott mot förhandlingsordningen är allvarligt17.9.2024 14:14:46 CEST | Pressmeddelande

I våras skickade Hyresgästföreningen in en stämningsansökan mot Svenska Hus till hyresnämnden för brott mot förhandlingsordningen. Ärendet har resulterat i en förlikning mellan parterna. Det innebär att Svenska Hus ska betala ett skadestånd till Hyresgästföreningen på 150 000 kr för brott mot förhandlingsordningen. Pengarna kommer att tillfalla hyresgästföreningens förhandlingsverksamhet.

Fastighetsägarna GFR vill inte längre förhandla i Halmstad, Falkenberg, Laholm och Hylte.16.9.2024 15:22:36 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarna väljer att avbryta hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen och lämnar ärendet vidare till särskild skiljeman för avgörande. Efter att ha kallat till förhandling i juni, bara några månader efter att 2024 års hyresnivåer i Halmstad, Falkenberg, Laholm och Hylte avgjordes av skiljeman, står det nu klart att Fastighetsägarna GFR återigen väljer samma taktik.

Detta är hyresvärdarna i Hylte som yrkar på 15,2 procent i hyreshöjning5.6.2024 14:49:52 CEST | Pressmeddelande

I Hylte meddelade bland annat Bra Bostad i Hylte AB, Hyltebruks Fastighets AB och Stadshuset i Hylte AB att de yrkar på en hyreshöjning på 15,2 procent för 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är helt klara i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgästföreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.

Detta är hyresvärdarna i Laholm som yrkar på 15,1 procent i hyreshöjning5.6.2024 14:30:35 CEST | Pressmeddelande

I Laholm meddelade bland annat SBF, Påhlsson Fastigheter AB, Bo-Bra Fastighets AB och AB Gunnohus att de yrkar på en hyreshöjning på 15,1 procent för 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är helt klara i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats. Hyresgästföreningen är skarpt kritiska till detta agerande, inte minst då det stressar redan hårt pressade hyreshushåll.