Brynäs IF, Gävle Kommun och A Non Smoking Generation i samarbete för nikotinfria barn och unga

Dela

Allt fler ungdomar luras in i ett nikotinberoende genom godisliknande vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar även bruket av traditionella cigaretter bland skolelever runt om i landet. Den här utvecklingen vill Brynäs IF och Gävle kommun vända på tillsammans med A Non Smoking Generation.

A Non Smoking Generation, Brynäs IF och Gävle Kommun i samarbete för nikotinfria barn och unga.
A Non Smoking Generation, Brynäs IF och Gävle Kommun i samarbete för nikotinfria barn och unga.

Samarbetet rivstartar med ett antal föreläsningar och en hockeymatch som spelas den 3 oktober för en helt nikotinfri generation.

Till föreläsningarna och matchen mellan Brynäs IF och Rögle BK har kommunen bjudit in över 600 elever från högstadieskolor runt om i Gävle. Föreläsningen ger eleverna insikt i allt det som tobaksindustrin vill hålla dolt både när det gäller nikotinets alla hälsorisker, och hur nya nikotinprodukter framställs med livsfarligt barnarbete och förödande konsekvenser för både miljö och klimat.

9 av 10 ungdomar uppger grupptryck som den främsta anledningen till att testa olika nikotinprodukter. Därför är det extra viktigt att både skola, fritids- och idrottsmiljöer förblir helt nikotinfria. Tillsammans kan vi med ökad kunskap och goda förebilder vända på den negativa utveckling som pågår, med allt fler nikotinbrukande ungdomar.

-Trots att den här utvecklingen har pågått under ett antal år nu så ser vi fortfarande stora brister både i kunskap och lagstiftning som syftar till att skydda barn och unga. Därför är det extra viktigt att föreningar som Brynäs IF engagerar sig för kommunens alla barn och hjälper oss att sprida livsviktig kunskap, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Brynäs IF och deras verksamhet En bra start arbetar aktivt med goda förebilder och värderingsfrågor i tidig ålder. I deras relationer och närvaro på skolorna i kommunen har de också sett den negativa utvecklingen med en accelererad ökning av nya nikotinprodukter bland skolelever.

-Vi vill använda kraften och tyngden i vårt varumärke och verksamhet att ta vårt ansvar - kan vi kraftsamla fler aktörer som går samlade kan vi få till attitydförändringar. Det är där det börjar, för vi vet alla vad accelererande konsekvenser kan leda till, det är viktigt att i tidiga åldrar främja goda beteenden, säger Jakob Westerlund, kommersiell chef, Brynäs IF. 

Även Gävle kommun anser att samarbetet är viktigt och värdefullt:

-Vi ser detta som ett lysande exempel på hur det förebyggande arbetet kan nå ut till fler ungdomar när vi gör saker tillsammans. Att detta också kombineras med att fler barn och unga ges möjligheten till roliga aktiviteter på fritiden är ju verkligen en bonus, säger Camilla Vallgren, enhetschef, Förebyggandeenheten i Gävle.

För mer information om samarbetet, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, +46 (0)73-339 36 44

Jakob Westerlund, Kommersiell & Hållbarhetschef Brynäs IF: Jakob.westerlund@brynas.se, +46 (0)76-813 00 01

Rasmus Axman, projektansvarig Gävle Kommun: rasmus.axman@gavle.se, +46 (0)79-072 95 54

Nyckelord

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.

Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye