Svenska framgångar på världscupen i Finland

Långdistansen under världscupfinalen i orientering bjöd på svenska framgångar både på dam- och herrsidan. Tove Alexandersson tog en övertygande seger, Martin Regborn levererade en fin andraplats, och Hanna Lundberg är tillbaka i världstoppen med en tredjeplats.

Tove Alexandersson imponerade igen

Tove Alexandersson visade ännu en gång sin dominans i orienteringsvärlden genom att vinna damernas långdistans med hela fyra minuters marginal. Alexandersson satte tidigt tonen och korsade mållinjen på 1 timme, 13 minuter och 45 sekunder, vilket var 15 minuter snabbare än banläggarens förväntningar. Trots ett mindre misstag vid den tionde kontrollen var hennes prestation nästintill felfri.

– Jag tycker att jag har gjort det bra, stabilt och noggrant. Det blev en liten krok till tian och några småstopp på väg in mot några kontroller, men annars har jag orienterat stabilt och gjort det jag skulle, berättade Alexandersson efter loppet.

Hon uttryckte även sin glädje över att springa i terrängen:

– Jag har känt mig väldigt pigg hela vägen och hade mycket krafter kvar på slutet. Jag har en fart som jag kan hålla väldigt länge. Jag har sett fram emot det här länge, framför allt att få springa i skogen igen. Jag gillar variationen av olika terrängtyper och tyckte om terrängen i Ungern också.

Med den här segern klättrade Alexandersson upp till andra plats i den totala världscupställningen, med endast ett individuellt lopp kvar på programmet – medeldistansen som avgörs nästa dag. Alexandersson, som nu har ett försprång på 83 poäng till Aebersold, ser fram emot avslutningen.

Simona Aebersold från Schweiz, som leder världscupen och är regerande världsmästare i långdistans, tog andraplatsen med tiden 1:17:50, efter att ha tappat tid vid ett vägval till den 14 kontrollen.

Hanna Lundberg säkrade tredjeplatsen med en tid på 1:19:55, vilket markerade en stark comeback efter en säsong med upp- och nedgångar.

Lundberg uttryckte sin lättnad och glädje efter loppet:

– Det har varit så himla mycket upp och ner, och jag blir matt när jag tänker tillbaka. Men jag har sakta men säkert kommit in i det. Det betyder extremt mycket att få kliva upp på pallen idag.

– Jag hamnade i ett läge där jag bara jagade resultat, och jag tog hjälp av familjen och en idrottspsykolog för att hitta tillbaka. Jag är så himla glad idag. Det är en stor bekräftelse, och nu är det bara att fortsätta jobba i vinter.

Sanna Fast, som gjorde sin comeback till internationellt tävlande, landade på en sjundeplats trots ett större misstag under loppet.

– Det är kul att vara tillbaka, men jag hade gärna gjort det bättre. Det var framför allt där det blev nästan två minuter. Jag är inte riktigt tränad för så här mycket väglöpning. Jag har knappt satt min fot på en grusväg de senaste månaderna, så baksidan fick slita, sa Fast.

Martin Regborn tog en fin andraplats på herrsidan

Regborn slutade på en fin andraplats, 44 sekunder bakom Miika Kirmula, och har nu en spännande kamp framför sig i den totala världscupen, där han ligger under 50 poäng bakom norrmannen Kasper Harlem Fosser inför morgondagens medeldistans.

– Det var snabbare än jag hade trott. Det var inte så mycket vägval. Jag försökte köra mycket rakt på där det var fint i skogen. Jag kanske var lite för het till trean men jag fick den bra. Det var finare än jag trodde, sa Regborn efter loppet.

– Jag gillar långdistans och sån här terräng. Jag kände mig i bra form redan på EM, men då var det stolpe ut, så det här var kul. Det var inte så svårt, ganska tydliga och rättvisa kontrollpunkter. Några kontroller krävde lite mer skärpa, men annars var det mycket högfartskontroller.

Gustav Bergman, som slutade på sjätteplats, och Albin Ridefelt, som kom på åttonde plats, visade också upp starka prestationer trots några misstag under loppet. Bergman reflekterade över sitt lopp:

– Jag är lite halvnöjd. Jag gjorde ett struligt parti på mitten och saknade orken att pusha på slutet. Jag var på väg helt rätt vid en kontroll men såg inte skärmen direkt, så det var dåligt.

Även Ridefelt var nöjd trots en del större misstag.

– Jag är nöjd, även om det blev några småsaker och lite kramp på slutet. Det var tufft, marken var ojämn och man fick slita. Det gäller att hålla fokus hela vägen.

Resultat topp tio dam:

1. Tove Alexandersson, Sverige, 1:13:45
  2. Simona Aebersold, Schweiz, 1:17:50 (+4:05)
  3. Hanna Lundberg, Sverige, 1:19:55 (+6:10)
  4. Marie Olaussen, Norge, 1:20:07 (+6:22)
  5. Venla Harju, Finland, 1:20:27 (+6:42)
  6. Andrine Benjaminsen, Norge, 1:20:43 (+6:58)
  7. Sanna Fast, Sverige, 1:22:00 (+8:15)
  8. Natalia Gemperle, Schweiz, 1:22:10 (+8:25)
  9. Evely Kaasiku, Estland, 1:24:00 (+10:15)
  10. Miia Niittynen, Finland, 1:25:04 (+11:19)

Resultat topp tio herr:

1. Miika Kirmula (Finland) – 1:20:10
  2. Martin Regborn (Sverige) – 1:20:54 (+44)
  3. Eetu Savolainen (Finland) – 1:21:55 (+1:45)
  4. Kasper Harlem Fosser (Norge) – 1:21:59 (+1:49)
  5. Fabian Aebersold (Schweiz) – 1:23:20 (+3:10)
  6. Gustav Bergman (Sverige) – 1:23:28 (+3:18)
  7. Martin Hubmann (Schweiz) – 1:23:55 (+3:45)
  8. Albin Ridefelt (Sverige) – 1:24:03 (+3:53)
  9. Akseli Ruohola (Finland) – 1:24:31 (+4:21)
  10. Olli Ojanaho (Finland) – 1:25:07 (+4:57)

Se alla resultat här: https://orienteering.sport/event/world-cup-final-2/long/

Länkar

Svenskarna utmanar om topplaceringar i världscupen25.9.2024 18:08:22 CEST | Pressmeddelande

Imorgon inleds den sista och avgörande omgången av världscupen, där både den totala världscupen och nationstävlingen ska avgöras. De svenska orienterarna ligger väl till inför den sista omgången. Tove Alexandersson ligger på tredje plats i den totala världscupen, medan Martin Regborn och Emil Svensk ligger tvåa respektive trea på herrsidan. – Jag känner hur Emil flåsar mig i nacken i den totala världscupen, säger Martin Regborn.