Regeringen måste avsätta Kinberg Batra

Efter JOs kritik är det tydligt att förtroendet för henne som landshövding och i längden för hela Länsstyrelsen är hotat. Därför behöver regeringen skyndsamt ta ett beslut om att entlediga henne som landshövding. Det menar Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Britta Lejon förbundsordförande

- Regeringen har verktyget för att lösa situationen, det måste man använda nu. Förtroendet för statsförvaltningen riskerar annars att urholkas, säger Britta Lejon.

ST-medlemmar på Länsstyrelsen har vid flera tillfällen påtalat att förtroendet för landshövdingen bland personalen är kraftigt urholkat på grund av hennes ledarstil. JO säger själva att kritiken är unikt hård,  där Kinberg Batra har både begått brott mot grundlagen och gjort sig skyldig till jäv,.

- Med uttalandet från JO finns inte något utrymme att reparera det skadade förtroendet. För både personalens och allmänhetens skull behöver Länsstyrelsen i Stockholm en ny chef, säger Britta Lejon.

Om oss

Fackförbundet ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 99 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser.

Fackförbundet ST är Sveriges enda fackförbund som organiserar alla inom statlig verksamhet. Det ger oss en unik kunskap om hur det är att arbeta på samhällets och statens uppdrag. Vi är övertygade om att alla anställda tjänar på att vara medlemmar i samma fackförbund istället för att dela upp sig i olika yrkesförbund.

Fackförbundet ST kommenterar budgeten: Varning för falsk varudeklaration19.9.2024 09:14:23 CEST | Pressmeddelande

Flera satsningar som regeringen presenterar i budgetpropositionen är i själva verket förklädda besparingar. Det menar Fackförbundet ST, som på flera områden ser hur regeringen använder genomförda sparåtgärder för att frigöra medel till annonserade satsningar, trots att anslagen är mindre än de ursprungliga. ST menar också att ryckigheten i anslagen till viktiga samhällsfunktioner försämrar förutsättningarna för statsförvaltningen att hålla hög kvalité och bedriva en trygg personalpolitik för statens anställda.

Britta Lejon fortsätter som ordförande i Fackförbundet ST29.5.2024 16:15:40 CEST | Pressmeddelande

På Fackförbundet STs pågående kongress har Britta Lejon idag omvalts till förbundsordförande för en ny mandatperiod. Även Peter Lennartsson fick fortsatt förtroende i sin roll som förste vice ordförande, medan Linda Söderman tillträder som ny andre vice ordförande. Kongressen har också antagit ett nytt förbundspolitiskt program som samlar förbundets ställningstaganden och värderingar.

Fackförbundet ST anmäler Energimyndigheten till JK24.5.2024 13:08:01 CEST | Pressmeddelande

Idag har Fackförbundet ST anmält Energimyndigheten till Justitiekanslern (JK) för att ha kränkt grundlagsskyddade friheter hos en medarbetare. Energimyndigheten har genom att upphäva säkerhetsklassningen för en medarbetare och ST-medlem på grund av dennas sympatier för en organisation som tillämpat civil olydnad, åsidosatt såväl yttrandefrihet som mötesfrihet och demonstrationsfrihet. På grund av återkallad säkerhetsklassning har medarbetarens tjänst avslutats, vilket gör att Fackförbundet ST anser att Energimyndigheten ska betala 200 000 kronor i skadestånd.