Arla

Svinnsmart outlet räddar tusentals ton mat

Dela

Sedan starten 2021 har Arla, tillsammans med butiker, restauranger och konsumenter, räddat cirka 4 500 ton mat från att bli svinn genom den digitala outleten Arla Deals. Det motsvarar ungefär lika mycket mejeriprodukter som 12 000 svenskar konsumerar på ett år.

Genom att ta vara på maten i ditt kylskåp kan du både minska ditt svinn och spara pengar, säger Karolina Sparring, kock och matinspiratör på Arla. Foto: Arla.
Genom att ta vara på maten i ditt kylskåp kan du både minska ditt svinn och spara pengar, säger Karolina Sparring, kock och matinspiratör på Arla. Foto: Arla.

Ett svenskt hushåll slänger i genomsnitt 33 kilo ätbar mat per person och år. För en familj på två vuxna och två barn innebär det cirka 130 kilo mat och flera tusenlappar som går till spillo. Dessutom är matsvinnet en av vår tids största klimatbovar. Enligt Livsmedelsverket utgör slängd mat 8-10 procent av allt utsläpp av växthusgaser.*

– Att ta vara på det vi redan har är en av de viktigaste insatserna vi kan göra för miljön. Det gäller för hela kedjan, från ko till konsument, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.

Fler klimatklipp win-win för alla

För att minska matsvinnet öppnade Arla 2021 en digital outlet, Arla Deals. Där kan butiker och restauranger köpa mejeriprodukter med kortare bäst-före-datum till reducerade priser. Sedan starten har Arla, tillsammans med kunder och konsumenter, kunnat rädda tusentals ton mat som annars riskerat att bli svinn. Bara i år har 828 ton mjölk, yoghurt och andra mejeriprodukter sålts genom Arla Deals, vilket motsvarar över 3 ton per dag.

– Det är fantastiskt att vi på det här sättet kan bidra till att mer av maten som produceras äts upp. Vi är oerhört glada att så många butiker och storkök väljer att handla på Arla Deals, men framöver hoppas vi givetvis att ännu fler hittar plattformen och börjar använda den regelbundet. Det är en ypperlig chans att göra klipp samtidigt som man ger konsumenter möjligheten att göra ekonomiska och hållbara val, säger Victoria Olsson.

Internationella matsvinnsdagen

För femte året i rad anordnar FN Internationella matsvinnsdagen den 29 september, för att lyfta matsvinnets konsekvenser. I år har Arla krokat arm med Coop och kommer bland annat att uppmärksamma dagen i utvalda matbutiker.

–  Som enskild person är det inte alltid lätt att förstå hur de val man gör påverkar miljön, men när det gäller matsvinn är det faktiskt så att mest mat slängs i hushållen. Därför ser vi Internationella matsvinnsdagen som ett utmärkt tillfälle att påminna varandra om att planera våra måltider, ta vara på rester och inte kasta mat som är bra, säger Karolina Sparring, kock och matinspiratör på Arla.

Tre tips för att minska ditt matsvinn och få mer kvar i plånboken 

  1. Planera:  Sätt en veckomeny, gärna utifrån vilka produkter och varor som är i säsong och på kampanj. Ta en titt i kylskåpet och skafferiet innan du går och handlar, så att du inte köper något som redan finns hemma. Har du planerat din mathandling är risken för impulsköp mindre. Och handla inte på tom mage.
  2. Titta, lukta och smaka:  Släng inte produkter av vana bara för att de passerat bäst före-datum. Det leder till att mycket mat kastas helt i onödan. Mejeriprodukter som förvaras på rätt sätt håller ofta långt efter bäst före-datum, som är satt efter förvaring i max 8 plusgrader. Har du istället 4 plusgrader i kylen och förvarar känsliga livsmedel där det är kallast håller de bättre. Arla har infört märkningen ”Ofta bra efter”. och uppmuntrar dig att titta, lukta och smaka innan du slänger något.
  3. Restfest: Blev det mat över? Lägg i matlådor i kylen eller frys in. Även om det är mindre än en portion kvar kan det ofta kombineras med andra rester eller nya tillbehör för att skapa en full portion någon annan dag. Använd Arlas receptgenerator ”Töm din kyl” för att slumpa fram recept baserade på de ingredienser och rester som finns i din kyl.

Arlas matsvinnsmål

I enlighet med FN:s globala hållbarhetsmål är Arlas mål att halvera matsvinnet till 2030, jämfört med 2015. På gårdsnivå handlar det exempelvis om att utfodra djuren på ett effektivt sätt samt om god djuromsorg och hygien för att all mjölk ska kunna levereras till mejerierna. På mejerierna optimeras systemen för att få ut så mycket produkter som möjligt per kilo invägd mjölk. När spill inte går att undvika används det främst till djurfoder eller biogasproduktion. Arla ingår också i samarbeten med Matmissionen och Maträtt och donerar överskottsprodukter som de säljer vidare för rabatterade priser till personer med låga inkomster.

* Källa: Fakta om matsvinn (livsmedelsverket.se)

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Ölands klassiska Skördefestost lanseras i hela landet11.9.2024 09:51:03 CEST | Pressmeddelande

Skördefestost har länge varit en självklar del under Skördefesten på Öland, där man i slutet på september varje år firar säsongens skörd och grödor inför hösten. För första gången görs osten nu tillgänglig i hela landet när Arla Ko Skördefestost lanseras i begränsad upplaga. Osten har lagrats i 12 månader och är krämig med en rund smak och lätt att skiva eller servera i bitar. Håll utkik i matbutikernas ostkylar från vecka 37.

Nu lanseras nya varumärket Arla Cultura11.9.2024 09:45:34 CEST | Pressmeddelande

Arla Cultura är ett nytt varumärke som gör det lätt för konsumenter att hitta produkter som innehåller olika goda bakterier, vitaminer och kalcium som bidrar till matsmältningsenzymernas normala funktion. Det nya varumärket samlar de populära klassikerna Kefir, Onaka och Dofilus där samtliga har fått ett nytt uppdaterat utseende men självklart behållit samma goda smak. Arla Cultura finns i butik från och med vecka 37.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye