Premiär för Lidl Hockey Games i Södertälje 6–9 november

Svenska Ishockeyförbundet och Lidl kan idag presentera den första upplagan av Lidl Hockey Games, en årligen återkommande hemmaturnering som ingår i Women’s Euro Hockey Tour. Premiärturneringen spelas i Södertälje, 6–9 november 2024.

För första gången någonsin får Damkronornas hemmaturnering en namnsponsor. Lidl, som är Fresh Food Partner till Svenska Ishockeyförbundet, ger namn åt den årligen återkommande Women’s Euro Hockey Tour-turneringen.

– Vi är mycket glada och stolta över att äntligen få presentera Lidl Hockey Games. Vi har under flera år haft som ambition att skapa en attraktiv och underhållande hemmaturnering för Damkronorna, och nu har alla stora pusselbitar fallit på plats. Vi är laddade för en hockeyfest i Södertälje, säger Christer Plars, generalsekreterare Svenska Ishockeyförbundet.

Lidl Sverige är stolt huvudsponsor och Fresh Food Partner till Svenska Ishockeyförbundet och landslagen sedan 2021. Sponsorskapet vilar på grunden att bra mat och sportsliga resultat är något som går hand i hand:

– Genom att vara huvudsponsor för ett av Sveriges populäraste lag, samt presentera Lidl Hockey Games tillsammans med förbundet, för vi vidare den ambitionen. Bra mat vet vi leder till goda sportsliga resultat och blågul sportglädje för oss alla. Det är en del i Lidls arbete för att främja hållbar utveckling och hälsa inom svensk idrott, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige.

Lidl Hockey Games är ett nytt kapitel i svensk damishockey, som de senaste åren har upplevt stark tillväxt i alla åldrar, samt utveckling på elitnivå. Tidigare i år passerades milstolpen 10 000 registrerade damspelare i Sverige för första gången. Det är sedan tidigare klart att Damkronorna tillsammans med Finland, Tjeckien och Schweiz kommer att spela Women’s Euro Hockey fram till och med säsongen 2026–2027. SVT kommer att sända samtliga matcher i Lidl Hockey Games.

Värd för den historiska första turneringen blir Södertälje SK.

– Det känns fantastiskt kul att detta arrangemang hamnar hos oss i Scaniarinken. Vi ser fram emot att hälsa Damkronorna och deras motståndarna samt sponsorer och fans välkomna till oss för några häftiga dagar. Jag är helt övertygad om att det kommer att bli en härlig turnering som skapar fina minnen, säger Kalle Boumedienne, klubbdirektör Södertälje SK.

Damkronornas förbundskapten Ulf Lundberg är förväntansfull inför premiären av Lidl Hockey Games.

– Det här blir en häftig upplevelse! Vi är ute på en spännande resa och har tagit kliv framåt för varje år som gått. Jag hoppas att många kommer och stöttar oss i klassiska Scaniarinken och upptäcker vilken hög nivå det är på internationellt spel, säger Ulf Lundberg, förbundskapten för Damkronorna.

Lidl Hockey Games

Spelas 6–9 november i Scaniarinken, Södertälje. Deltagande länder är Sverige, Finland, Tjeckien och Schweiz.

Biljetter släpps 9 oktober.

Damkronornas trupp presenteras 29 oktober.

Spelschema

Onsdag 6 november
14.00 Finland-Schweiz
18.00 Tjeckien-Sverige

Fredag 8 november
14.00 Finland-Tjeckien
18.00 Sverige-Schweiz

Lördag 9 november
12.00 Schweiz-Tjeckien
16.00 Sverige-Finland

Bilder

Damkronornas spelare Celine Tedenby, Sofie Lundin, Lova Blom, Anna Kjellbin och Josefin Bouveng firar ett mål mot Tyskland, december 2023 i Falun
Ladda ned bild
Damkronornas Lova Blom i närkamp med en schweizisk spelare i Falun, december 2023.
Ladda ned bild
Damkronornas lagkapten Anna Kjellbin.
Damkronornas anfallare Lina Ljungblom
Ladda ned bild
Damkronornas målvakt Emma Söderberg i en match mot Schweiz i Falun, december 2023.
Den officiella logotypen för Lidl Hockey Games

Sveriges mest engagerande idrott

Svensk ishockey – vi vill vara Sveriges mest engagerande idrott. Vi ska ha en föreningsishockey av högsta kvalitet och samtidigt tävla om att vara bäst i världen. Vi vill skapa passion och glädje i vardagen. Svensk ishockey ska beröra på ett positivt sätt.

Svensk ishockey ska vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Vårt ansvarstagande handlar om att vi är öppna och inkluderande för alla som vill och ger alla samma förutsättningar att lyckas. Vi vill utveckla hela människan och inte bara idrottsprestationen.

Ishockey är en av Sveriges mest framgångsrika idrotter, med flertalet VM- och OS-medaljer. Våra landslag är bland världens mest framgångsrika i historien. Det ska vi fortsätta vara.

Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922 och har varit medlem i Riksidrottsförbundet sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet sedan 1912. Vi är ett av Sveriges största idrottsförbund med 399 föreningar i 22 distrikt och drygt 81 000 spelare och domare. 2 868 lag samsas i 369 ishallar runtom i landet.

Den som vill ändra, lägga till eller ta bort e-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se