Tipsa valberedningen om kandidater till Riksidrottsmötet 2025

Vid Riksidrottsmötet 2025 väljer idrottsrörelsen bland annat ordförande för Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna och ledamöter till riksidrottsstyrelsen (RS)/förbundsstyrelsen (FS). Inför vill valberedningen påminna om att det är välkommet för alla att nominera kandidater.

Från riksidrottsmötet
Från riksidrottsmötet 2023 Sven Lindwall Bildbyrån

Genom att fylla i och skicka in formuläret på länken längst ned i pressmeddelandet så kan du tipsa RF och SISU Idrottsutbildarnas valberedning om lämpliga kandidater inför valen av ordförande och ledamöter i riksidrottsstyrelsen/förbundsstyrelsen för SISU på RIM 2025.

Vad är ett tips?

Ett tips innebär att alla medlemmar inom idrottsrörelsen får möjlighet att uppmärksamma valberedningen på möjliga kandidater. Det är inte ett formellt förslag. Enligt Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas stadgar är det specialidrottsförbunden som lägger förslag på kandidater – och det ska göras senast vid årsskiftet. Om du har förslag på en lämplig kandidat, så kan du föra fram det via din förening till ditt specialidrottsförbund (SF). De tar då ställning till om de vill föreslå personen. Denna tipsfunktion är ett sätt att göra det lite enklare att föra fram sitt förslag, men valberedningen kommer att stämma av alla tips med det SF som personen tillhör. Ett tips är alltså ett tips, inte ett förslag.

Du måste – förutom ett namn – ange vilken idrottskoppling (förening, specialidrott) som vederbörande har. Du måste också motivera varför du tipsar om en person. Varför skulle personen vara en lämplig ordförande eller styrelseledamot för Riksidrottsförbundet och SISU idrottsutbildarna? Tänk på att de som sitter i styrelsen ska vara med och leda hela idrottsrörelsen – alla idrotter och för hela landet. För det krävs kunskaper om idrotten samt förmågor att kunna leda, fungera i en styrelse, ta ansvar för helheter och företräda idrotten offentliga sammanhang.

Du kan inte vara anonym när du lämnar tips. Därför måste du ange ditt namn, vilken förening/vilket förbund(SF) du tillhör och dina kontaktuppgifter. Vi ska kunna kontrollera att du finns och är den som lämnat tipset.

Valberedningen tar endast emot tips via detta formulär. Vi har tyvärr inte resurser att återkoppla till alla som lämnar tips men vill ändå ge möjlighet att tipsa inför ordförande- och ledamotsvalen.

Här hittar du formuläret

Thomas Persson