Grön stadspark och bilfri zon planeras framför Tivoli i Köpenhamn
I Köpenhamn har nya analyser blåst nytt liv i planerna att skapa en ny stor grön park mitt i Köpenhamn mellan Tivoli och Scala och Rådhuspladsen. I budgetöverenskommelse finns nu 12,1 miljoner kronor för att sätta igång den gröna drömmen, som ser ut att bli verklighet 2026.

“Denna park kommer att skapa ett helt unikt stadsrum med mycket mer stadsliv och kommer att göra Köpenhamn grönare och ge mer plats för gående och cyklister!” Så sa teknik- och miljöborgmästare Line Barfod (EL) till nyhetssajten migogkbh.dk.
Planerna på en bilfri zon och grön park framför Tivoli hade tidigare lagts på hyllan, eftersom det var svårt att upprätthålla busstrafiken i Köpenhamns hjärta, men en ny trafikanalys av Vesterbro Passage visar nu att bussarna, som idag kör på Vesterbrogade mot Köpenhamns centralstation, utan stora utmaningar kan omdirigeras till att köra på Jernbanegade och Hammerichsgade.
Hos Tivoli har planerna väckt stor glädje. ”Vi döljer inte att vi väldigt gärna vill att stadsparken blir verklighet. Vi välkomnar de möjliga lösningsförslagen och ser fram emot den fortsatta processen,” säger Susanne Mørch Koch, direktör för Tivoli. ”En grön stadspark blir utan tvekan en vinst för både köpenhamnarna och de som besöker huvudstaden, och kommer att ge Tivolis gäster en ännu bättre ankomst till vår nöjespark. Det handlar om en kvalitetshöjning av hela området med utsikt mot ett grönare Köpenhamn, som också kommer att bidra till utvecklingen i huvudstaden. Detta ser vi på Tivoli mycket fram emot att vara en del av,” sa Susanne Mørch Koch redan före budgetöverenskommelsen. Bakom förslaget till en bilfri zon och en grön park står Tivoli, Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri, Danica Pension, ATP Ejendomme och Dansk Industri.
Parterna är eniga om att avsätta medel till tillfälliga stadsmiljöförsök i Vesterbro Passage.
Det avsätts:
• 12,1 miljoner kr totalt för anläggning 2025-2026 för vidare projektering.
• 0,8 miljoner kr för service 2026 för hantering av minskade intäkter från betalparkering samt följande drift och underhåll.
• 0,1 miljoner kr för finansiella poster 2026 till följd av minskade utgifter för statlig avräkning på parkeringsintäkter. Initiativet förväntas medföra merkostnader.
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder

Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
Julmagi i Danmark – de bästa julmarknaderna för varje resenär5.11.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
När ljusen tänds och doften av glögg sprider sig över Danmark vaknar landets städer och byar till liv med julmarknader fyllda av tradition, hantverk och värmande hygge. Julmarknaderna i Danmark är en fest för alla sinnen. Här kan du njuta av traditionella æbleskiver, kanderade mandlar, lokala ostar, charkuterier och säsongens inläggningar. I årets guide har vi samlat några av Danmarks mest uppskattade julmarknader – från storslagna julupplevelser i Köpenhamn till charmiga marknader i mindre byar och städer – perfekta för varje typ av resenär.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum