EM i bangolf är klart - fem blågula medaljer!

Julia Sjöberg, Skoghalls Bangolfklubb tog EM-silver i matchspel.

Alexanders Princis, Skoghalls Bangolfklubb tog EM-silver i slagspel.

Fredrik Persson, Uppsala Bangolfklubb tog EM-brons i slagspel.

Svenska damerna tog EM-silver i lagtävlingen.

Svenska herrarna tog EM-brons i lagtävlingen.

Silver damlag

Sportchef Anders Olsson kommenterar:
"Det bjöds på mycket hårt motstånd på EM som spelades på filt och europabana i kroatiska Zaton. Svenska truppen kämpade starkt och kunde till slut plocka fem medaljer med sig hem. Extra kul är att vi tog medalj i varje spelform, dvs lagspel, slagspel och matchspel. Julia Sjöberg var snubblande nära guldet som avgjordes på absolut sista banan i finalen."

Med flera debutanter i truppen blev det lite för svår uppgift att rå på mästerskapets dominant Tyskland. Svenska bangolflandslaget tar nya friska tag och kommer ännu bättre till nästa års VM som går i just... Tyskland.

Stor eloge till alla spelare, ledare och supporters som gjorde sitt yttersta för att representera Idrottssverige föredömligt och framgångsrikt.

Fredrik Persson EM i bangolf 2024
Brons herrlag
Silver damlag
Alexander Princis EM i bangolf 2024
Julia Sjöberg EM i bangolf 2024

Medaljregn på JVM !9.8.2024 12:31:31 CEST | Pressmeddelande

Erik Nilsson, Sjövikens IF är juniorvärldsmästare i Bangolf. Tävlingen spelas i Österrikiska Voitsberg. 35 killar gjorde upp om medaljerna och de spelade vartannat varv på underlaget filt och vartannat varv på EB, totalt 12 varv på 3 dagar. Isabell Möller, Gullbergsbro BGK tog ett brons. Förbundskapten Fredrik Tagesson kommenterar: Det är svårt att beskriva hur glad jag är just nu, först fixar Isabell Möller ett brons och sedan blir Erik Nilsson världsmästare . Denna Erik vilken kille, vilken kyla, otroligt glad och stolt över denna fina kille. Han börjar tävlingen lite sämre men växer för varje dag, blir bättre och bättre för att tills sist stå överst på pallen. Stort Grattis till Guldet Erik !

I helgen avgörs Bangolfens seriespel och SM vinnarna utses!19.7.2024 10:42:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets vinnare Uppsala BGK ligger tvåa i tabellen efter Skoghalls BGK. Elitserien avgörs på Skoghalls betongbana, vilket kan ses som en fördel för serieledarna, Skoghalls BGK. Efter två omgångar leder Skoghall med 26 poäng före Uppsala BGK och Sjövikens IF på 18 poäng. Omgångarna spelas under lördagen och söndagen 20-21/7. Ska rutinerade Uppsala BGK kunna hämta in på Skoghall? Alla lag möter alla under 2 dagar. Vinnarna av Elitserien kommer att få representera Sverige i finalen av European Chmpions League som avgörs i Landskrona den 21-23 november.