KSSS på 15:e plats i finalen av Sailing Champions League

KSSS, med Björn Hansen som rorsman, slutade på 15:e plats i finalen av Sailing Champions League som avgjordes i Vilamoura, Portugal, i helgen. Inte mindre än 24 besättningar från de bästa klubbarna i Europa gjorde upp i finalen – där KSSS vänklubb i Danmark, KDY (Kongelig Dansk Yachtklub), tog hem seger.

Foto: Prow Media

Det blev en tung Champions League-final för KSSS som representerades av Björn Hansen, Mathias Hermansson, Mathias Dahlman och Pontus Meijer. Ändå kom de till finalen som ett av lagen som det pratades om, efter att de hade vunnit sin semifinal i Berlin i våras.

Halvvägs in i kvalomgången höll svenskarna en femteplats med slagläge på de fyra finalplatserna, men lördagens och söndagens seglingar blev en stor besvikelse för stockholmarna.

Vi är otroligt besvikna på att vi inte kunde prestera på topp när det gällde som mest. Vi vet att vi kan bättre men lyckades helt enkelt inte prestera på rätt nivå denna vecka. Vi är, rent utsagt, jäkligt missnöjda med vår prestation, säger Björn.

Den svenska besättningen misslyckades, men det gick desto bättre för flera nordiska besättningar – inte bara för danska KDY.

Finalen, där de fyra bästa gjorde upp om medaljerna, blev en ren nordisk uppgörelse. Förutom KDY, som vann, gick silvret till norska Tønsberg Yacht Club (TYC), Åländska Segelsällskapet (ÅSS) blev trea och Esbo Segelförening (ESF) från Finland slutade fyra i finalen.