Alingsåshem vill höja hyrorna med 12,2 procent

Alingsåshem kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning på 12,2 procent från årsskiftet. Nu väntar tuffa förhandlingar med motparten Hyresgästföreningen.

Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen Inga restriktioner Hyresgästföreningen

Nu inleds hyresförhandlingen för 2913 hushåll i Alingsås. Kommunala Alingsåshem har meddelat att de vill höja hyrorna med 12,2 procent från den 1 januari. Hyresgästföreningens ansvarige förhandlare, Jesper Lissmark, trycker på att kravet är både extremt och ohållbart.

– Det är mycket olyckligt att Alingsåshem krokar arm med de privata bolagen och presenterar ett extremt och ohållbart krav på hyreshöjning. Även om bostadsbolagen kommer från en period med ökade kostnader så gäller det även för hyresgästerna.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle Alingsåshems krav innebära en höjning med 742 kronor i månaden eller ca 8 900 kronor per år.

– Vi vet att hyresgästerna har flera tuffa år med ansträngd ekonomi bakom sig. Att Alingsåshem, som allmännyttigt hyresbolag, meddelar att de vill höja hyrorna med över 12 procent är svindlande och onödigt oroväckande för hyresgästerna. De vet att vi aldrig kommer gå med på kravet, så nu förväntar vi oss att Alingsåshem kommer att ta hänsyn till hyresgästernas situation och ta ansvar i förhandlingarna för att kunna nå en rimlig överenskommelse, avslutar Jesper Lissmark.

Alingsåshem vill också höja avgiften för varmvatten för de som har individuell mätning och debitering till 136 kronor per kubikmeter.

Förhandlingen startar den 14 oktober.

Inga restriktioner Hyresgästföreningen
Inga restriktioner Hyresgästföreningen

Fastighetsägarna GFR strandar hyresförhandlingarna i Alingsås och Vårgårda10.9.2024 14:05:33 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarnas region GFR har valt att avbryta hyresförhandlingarna i Alingsås och Vårgårda för att istället låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av Hyresnämnden. Branschorganisationen är ombud för drygt 30 hyresvärdar i Alingsås och 6 i Vårgårda och försöker få igenom hyreshöjningar på 15 respektive 14,5 procent. Motparten, Hyresgästföreningen, representerar de cirka 1 400 hyreshushåll som berörs av förhandlingarna.

Hyresgästföreningen kräver sänkta hyror för studentlägenheterna på Kyrkogårdsgatan i Borås9.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen påkallar bruksvärdesförhandling med hyresvärden Willhem för studentlägenheterna på Kyrkogårdsgatan 9 i Borås. Enligt organisationen har hyrorna blivit för höga då Willhem tvingas lämna rabatter på 1 200 kronor i två år för att få lägenheterna uthyrda. Trots det har bostadsbolaget lämnat in krav på att i stället få höja hyrorna med ytterligare 14 procent.