Childhoodpriset 2024 hyllar förskolepersonal

Nu öppnar nomineringen till Childhoodpriset 2024. I år går priset till en person som arbetar inom förskolan. Alla som vill är välkomna att nominera. I juryn sitter bland andra H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood, Carin Götblad, Polismästare Nationella operativa avdelningen och Jessica Span, VD, Volvo Car Sverige. Vinnaren presenteras vid en prisceremoni i december. Utöver äran tilldelas hen 50 000 kronor.

Childhoodpriset 2024 hyllar förskolepersonal.
Childhoodpriset 2024 hyllar förskolepersonal. Childhood

Childhoodpriset 2024

Med Childhoodpriset hyllar vi varje år en utvald yrkesgrupp som möter barn och unga i sitt arbete. De är viktiga vuxna som spelar en avgörande roll för barns trygghet – inte minst när det gäller att förebygga sexuella övergrepp mot barn. Trots detta uppmärksammas de sällan för sina insatser. Det vill vi förändra!

År 2024 kommer Childhoodpriset att gå till en person som arbetar inom förskolan. Det kan vara en förskolelärare, barnskötare eller någon annan som bidrar till att göra förskolan till en trygg, rolig och lärorik plats.

"Förskolepersonal spelar en avgörande roll i att lära de yngsta barnen om värdet av sin kropp och att ge dem verktyg för att veta vad som är okej eller inte. Att lyssna på barn, respektera deras gränser och skapa en miljö där de känner sig sedda och hörda är avgörande för deras säkerhet och utveckling - därför vill vi hylla förskolans insatser med årets Childhoodpris " säger Childhoods generalsekreterare Paula Guillet de Monthoux.

Förskolan är en av de första platserna utanför hemmet där barn tillbringar en stor del av sin tid. Genom att vara närvarande i barns vardag utgör förskolepersonalen en mycket viktig del av skyddsnätet runt barn. Utöver att stärka, utbilda och bidra till barns utveckling lär förskolepersonalen barnen om kroppen, rättigheter och gränser – något som är en nyckelfaktor i arbetet med att förebygga sexuella övergrepp mot barn. Vid misstanke om att ett barn far illa eller riskerar att utsättas för våld eller övergrepp har de ett stort ansvar att se och agera.

Nominering

Vi välkomnar alla att nominera någon som arbetar inom förskolan till årets Childhoodpris. I sin yrkesroll är den nominerade dedikerad, med långsiktigt engagemang och driv att utvecklas i sin roll. Hen har god förmåga att samverka med andra samt gör det där lilla extra för barnen på förskolan.

Nomineringsperioden pågår mellan den 1 till 27 oktober. Tre finalister presenteras i slutet av november. Vinnaren tillkännages vid en prisceremoni den 12 december.

Nomineringsformulär och mer information om priset finns på childhood.se/childhoodpriset

Prissumman, 50 000 kronor, ska gå till något som stärker personen i sin yrkesroll, exempelvis en studieresa eller vidareutbildning.

Årets jury består av:

• H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande, Childhood

• Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare, Childhood

• Carin Götblad, Polismästare Nationella operativa avdelningen

• Jessica Span, VD, Volvo Car Sverige

• Anna Norlén, rektor Erikastiftelsen

• Vinh Phillips Ingvason Nguyên, stödperson Rise - Riksföreningen mot incest eller andra sexuella övergrepp i barndomen

• Carl Göran Svedin, affilierad professor i barn- och ungdomspsykiatri, Marie Cederschiöld högskola

Hjälp oss att hitta osynliga hjältar inom förskolan!

Vi välkomnar all hjälp med att sprida informationen om Childhoodpriset 2024. På så vis lyfter vi tillsammans förskolepersonal runt om i landet och deras roll i att förebygga sexuella övergrepp mot barn. För intervjuer, annonsutrymme eller mer information om priset hör av er till presskontakt på Childhood nedan:

Charles Mingo Bennström, pressansvarig Childhood
+46 (0)73-422 04 42

Childhoodprisets jury 2024: H.K.H. Prinsessan Madeleine (foto: S. Friberg. Kungliga Hovstaterna) Carin Götblad (foto: Polisen) Carl Göran Svedin (foto: Privat) Paula Guillet de Monthoux (foto: Elisabeth Ubbe) Vinh Phillips Ingvason Nguyên (foto: Amalia Nordås) Anna Norlén (foto: Hanna Källebo Neikter) Jessica Span (foto: Volvo)
Childhoodpriset 2024 hyllar förskolepersonal.
Childhood
H.M. Drottningen tillsammans vinnaren av Childhoodpriset 2023 Bitte Johnsson.
Childhood - Jonas Borg

AI - protecting both children and law enforcement4.10.2024 06:00:01 CEST | Press Release

World Childhood Foundation is backing a global initiative to transform child protection with AI. Together with the Swedish Police Authority and key global stakeholders, this effort aims to speed up investigations into child sexual abuse, enabling faster victim identification and reducing the strain on law enforcement personnel through AI solutions. HRH Princess Madeleine visited the initiative in Stockholm, underscoring its importance to Childhood's mission.