Einar Mattsson nominerade till Täby stadsbyggnadspris för Elddonet

Varje år utser Täby kommun en nyproducerad byggnad som sticker ut och som ska hålla hög arkitektonisk kvalitet, vara hållbar och ha betydelse för Täby kommun. Här har Einar Mattsson förenat kriterierna för priset för fastighetsbeteckningen Täby Park Månstenen 5. Idag ägs fastigheten av Brf Elddonet. Kvarteret består av tre huskroppar med 150 lägenheter, två lokaler även fem radhus med träfasad. Garaget under kvarteret rymmer 71 parkeringsplatser med tillgång till både bilpool och cykelpool.

Bild på Brf elddonets innergård med grön gräsmatta, fina planteringar och ett stort växthus.
Foto: Åke Gunnarsson/VUE

En av Storstockholms största privata bostadsfastighetsägare,Einar Mattsson, har med eget byggbolag uppfört Brf Elddonet. Platsen är Täby Park, där galoppbanan tidigare låg. Kvarteret där Elddonet ligger är fint placerat vid en skogsdunge, vid en planerad skolgårdsyta, ett torg och övrig bebyggelse. De fem radhusen vetter rakt mot skogen i sydvästlig riktning.

Projektutvecklare Malin Frögelius berättar om Elddonet som projekt:
– Einar Mattsson har en hög standard i projektet, det betyder att vi säkerställt att bostaden håller en hög kvalitet. Vi har tagit med oss kunskap om vad kunderna värdesätter från tidigare projekt. Här har vi skapat ett nytt och hemtrevligt bostadskvarter. Den lummiga innergården är en naturlig plats för möten, mingel eller fest, bland annat i det inglasade orangeriet med eldstad.

Utemiljö med biologisk mångfald
Innergården har också en unik konstnärlig utsmyckning – OAK Ring. Verket är ett monument över eken, där de boende kan följa ekträets förändring i en nedbrytningsprocess, som uppskattas till omkring 30 år. Verket är också en hyllning till den mångfald av liv som lever av eken och kommer att fungera som ett insektshotell för alla våra pollinerande vänner.

Kvalitet och standard
I brf Elddonet hittar du en ljus och sober färgpalett i inredningen. Här finns många gedigna och genomarbetade detaljer, som enstavsparkett, full-utragslådor i kök, inbyggd kyl och frys, energisnåla vitvaror samt köksbänkskiva och fönsterbänkar i polerad kalkstenskomposit. Badrummen är fullutrustade med tvättmaskin och torktumlare, komfortvärme, två duschväggar, takdusch och en funktionell bänkyta. Du slipper också nycklar, då lägenheterna har elektroniskt lås som underlättar hemtransporter av varor och tjänster.

Hållbar nyproduktion
Elddonet har i den prelimära bedömningen erhållit Miljöbyggnad silver, version 3.0, en hållbarhetscertifiering på höghusen och brons på radhusen. Certifieringen omfattar byggnadens energi, inom- och utomhusmiljön och material. Femton olika indikatorer bedöms som grundar sig på svenska myndighetskrav, Sveriges miljömål och de globala hållbarhetsmålen. Certifieringen följs upp efter tre år.

Arkitekt för detta projekt var Varg Arkitekter.

Omröstning avgör vinnaren
Nu startar omröstningen på Täby kommuns webbplats här. Gå in och rösta på Täby Park Månstenen 5. Omröstningen pågår till den 15 oktober.

Om Stadsbyggnadspriset
Utmärkelsen Täbys stadsbyggnadspris instiftades 2017 i syfte att uppmuntra och uppmärksamma god arkitektur i Täby kommun. Kommuninvånarna nominerar objekt som via en beredningsgrupp går vidare till en publik omröstning.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Det är fint att få vara med och skapa något bestående som tillgodoser människors behov” — fredagsporträttet med Henrik Striem4.10.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Att skapa god stämning, behålla lugnet i en stressig vardag och att underlätta för sina kollegor är Henrik Striems signum. Som arbetsledare i Hagastadens största byggprojekt just nu, Lokstallarna, så är dagarna fyllda. Han trivs med den familjära andan i koncernen som många vittnar om. Henrik älskar huvudstaden och särskilt vattnet som omger den. Lär känna Henrik i dagens fredagsporträtt:

”På Einar Mattsson får vi medarbetare chansen att vara med och påverka på riktigt” — fredagsporträttet med Andras Fejér27.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med positivism och flexibilitet som drivkraft driver platschefen Andras på olika projekt för att få dem att flyta på trots uppkomna hinder längs vägen. Familjen har en stor plats i hans liv, och han både njuter av och ser potential för byggande på Mälardalens öar. Att köpa en bostadsrätt av Einar Mattsson är en god investering som står sig med snygg design och hög kvalitet tycker han. Lär känna Andras i dagens fredagsporträtt:

”Att ge och ta emot feedback skapar tillit, och i förlängningen även trivsel” — fredagsporträttet med Elin Johansson20.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Glad och lösningsfokuserad tar systemekonomen Elin Johansson sig an kluriga ekonomiska utmaningar. Hon är en av alla dem som gjort karriär i koncernen och är idag gruppledare för reskontra-teamet. Virkning, en meditation med Björn Natthiko Lindeblad och pussel sysselsätter sig gärna Elin med på ledig tid. Lär känna Elin i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

Möt Einar Mattsson på Business Arena Stockholm18.9.2024 08:49:27 CEST | Nyheter

På Business Arena Stockholm den 18-19 september deltar 20 av våra medarbetare i samtal om ekonomi, hållbarhet, digitalisering och forskning för fastighetsbranschen bland annat. Som en av Storstockholms mest aktiva utvecklare av nya bostäder, och Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder, så är det viktigt att delta i samtal om våra samhällsutmaningar och branschens bidrag till lösningar.