Borgmästaren välkomnar internationella studenter till Göteborg

Varje år kommer en stor grupp internationella studenter till Chalmers och Göteborgs universitet. Denna vecka välkomnas 400 av dem i Göteborgs Stads officiella representationsbyggnad Börsen av stadens ”borgmästare” Aslan Akbas. Ett arrangemang av Göteborgs Stad i samarbete med Unimeet Gothenburg.

Kollage av tre bilder som visar vacker lokal i Börsen, unga människor och mat
I veckan välkomnas 400 internationella studenter till Göteborg. Göteborg & Co

– Internationella studenter är viktiga för Göteborg! Vi vill att de ska känna sig välkomna till Göteborg, men också få kontakter och nätverk som ger möjlighet att bygga en framtid i Göteborg, säger Malin Engelbrecht, chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

Den 2 och 3 oktober är Börsen bokad för mottagning av de 400 internationella studenterna som nyligen flyttat hit för att studera vid Chalmers tekniska högskola eller Göteborgs universitet. Göteborg är en populär internationell universitetsstad som välkomnar flera tusen internationella studenter varje år, många från Europa och Asien.

Studenterna välkomnas till staden av kommunfullmäktiges ordförande som i internationella sammanhang motsvarar Göteborgs borgmästare Aslan Akbas och Malin Engelbrecht. Under mottagningen ges studenterna möjlighet att lära känna varandra samtidigt som de får uppleva byggnadens vackra miljöer samt avnjuta en bit mat och dryck.

Unimeet Gothenburg

Unimeet Gothenburg är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

Unimeet Gothenburg syftar till att stärka bilden av Göteborgsregionen som en attraktiv plats för universitetens internationella studenter, forskare och internationellt rekryterad personal att studera, leva och arbeta i. Det görs genom att anordna aktiviteter för att stärka kopplingen mellan studier och arbetsliv, skapa mötesplatser och nätverkande, liksom marknadsföra sociala och kulturella aktiviteter.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.