Prisjustering för Linköpings vatten- och avloppstjänster från den 1 januari 2025

Priserna för Tekniska verkens tjänster inom vatten och avlopp justeras med 8 procent vid årsskiftet. Prisjusteringen beror framför allt på ökade omkostnader för material, högt ränteläge och behovet av investeringar i näten.

Foto: Crelle

– Vi är måna om att hålla ner våra priser, samtidigt som vi är i behov av att göra investeringar för att även i framtiden ha fungerande reningssystem och ledningar – och ett gott dricksvatten i kranen, säger Liselott Myrbråten, affärsområdeschef Vatten och avfall på Tekniska verken.

VA-tjänsterna är avgiftsfinansierade och verksamheten bedrivs enligt självkostnadsprincip, vilket innebär att avgifterna ska motsvara kostnaderna för tjänsten. Prisjusteringen innebär en höjning om cirka 47 kronor per månad för en villakund med samtliga tjänster: vatten, spillvatten och dagvatten, samt en normalförbrukning på 140 m3 per år.

De nya priserna ligger fortfarande under riksgenomsnittet. Av Sveriges 290 kommuner hade Linköping bland de 11 lägsta avgifterna för vatten och avlopp under 2023, enligt den senaste Nils Holgersson-rapporten.

– Vi har fokus på att utveckla våra nät och anläggningar för att möta både kapacitetsbehov, klimatutmaningar och framtida lagkrav. Det gör vi genom att till exempel bygga ut näten, lägga till ytterligare steg i reningsprocessen och göra insatser för att minska översvämningsrisker. Prisjusteringen görs för att vi ska kunna ha ett robust och driftsäkert vatten- och avloppssystem även framåt, avslutar Liselott Myrbråten.

För mer information, kontakta gärna:

Liselott Myrbråten, Affärsområdeschef Vatten och avfall
E-post: liselott.myrbraten@tekniskaverken.se

Kontakter

Pressjour - för journalisterPressjouren är bemannad dygnet runt. Utanför ordinarie arbetstid (08-17) har vi framför allt möjlighet att svara på frågor kopplat till större driftstörningar.

Tel:013-20 91 40press@tekniskaverken.se

Vattenkaraff fylls med kranvatten. Foto: Crelle

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se - http://tekniskaverken.se/ Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Ny kamera filmar och artbestämmer fiskarna i Stångån3.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kan alla som vill följa Stångåns fiskar online. Tack vare fiskvägen vid Nykvarnsholmen i centrala Linköping tar sig varje dag många fiskar och andra vattenlevande arter förbi Tekniska verkens vattenkraftverk och den damm som utgör vandringshinder. För att ta reda på hur många och vilka arter som passerar, har en ny AI-undervattenskamera installerats i fiskvägens övre del. Kameran med livedata filmar fiskarna online för att följa upp den biologiska mångfalden.

Tekniska verken inleder pilotprojekt för enklare källsortering i Linköping9.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under första halvåret 2026 kommer fastighetsnära insamling av förpackningar att börja införas för hushåll i villa, radhus och fritidshus i Linköping, vilket grundar sig i ny lagstiftning. Målet är att göra det enklare att källsortera hemma. För att hitta en lösning som blir bra för så många som möjligt tar nu Tekniska verken hjälp av 100 kunder i Linghem i ett pilotprojekt.