Vision: Stoppa personalflykten från socialtjänsten – åtgärder krävs nu

Yngre socialsekreterare och biståndsbedömare flyr socialtjänsten, visar en ny rapport från fackförbundet Vision. Hälften av dem som lämnar är 31–50 år. Det är särskilt oroande när socialtjänsten nu står inför stora förändringar med ny socialtjänstlag och nya krav på att arbeta förebyggande. Vision vill se satsningar på arbetsmiljö och tillräckliga resurser för att socialtjänsten ska kunna möta de ökade behoven.

- Vi både kan och måste vända utvecklingen så att de goda intentionerna i den nya socialtjänstlagen blir verklighet, säger Veronica Magnusson. Foto: Johanna Jansson, Vision

– Vi ser hur dålig arbetsmiljö och resursbrist driver bort kvalificerad personal från socialtjänsten. Vi både kan och måste vända utvecklingen så att de goda intentionerna i den nya socialtjänstlagen blir verklighet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Årets Socialchefsrapport från Vision visar en oroväckande utveckling. Mellan åren 2020 och 2023 har det blivit betydligt svårare att rekrytera socialsekreterare och biståndsbedömare över hela landet, samtidigt som en hög andel av de yrkesverksamma lämnar sina jobb i förtid. Nästan hälften av dem som lämnar yrket är dessutom mellan 31 och 50 år gamla.

Sett till arbetsmarknaden i stort tillkommer generellt fler medarbetare till enskilda yrken än som lämnar dem, när man tittar på åldersgruppen 31–50 år. Däremot är det en tydligt motsatt trend för socialsekreterare, där i stället fler personer lämnar yrket än tillkommer.

Fram till 2035 finns en risk att det sammanlagt kommer att finnas 900 färre yrkesverksamma socialsekreterare än i dag, och drygt 350 biståndsbedömare. Socialcheferna upplever redan i dag att det är svårt att rekrytera personal med rätt kompetens. En fortsatt personalbrist under de närmaste åren skulle kunna äventyra både välfärden och tryggheten i samhället.

Det finns dock goda möjligheter att vända trenden. Nyutbildade socialsekreterare kompenserar med god marginal för de personer över 50 år som slutar. Men eftersom de yngre flyr yrket blir resultatet ändå en betydande brist.

– Alla socialsekreterare och biståndsbedömare behövs, och det är särskilt viktigt att vända personalflykten bland yngre medarbetare. Bristen på personal leder till längre väntetider och bristande kontinuitet för medborgarna. Till exempel riskerar kvinnor som vill lämna en våldsam relation och barn som behöver skydd att inte få hjälp i tid. För att vända utvecklingen behövs satsningar på arbetsmiljö och resurser, säger Veronica Magnusson.

Vision vill att riksdag och regering:

• säkerställer en långsiktig finansiering av socialtjänsten.

• inför sanktionsavgifter för arbetsgivare som inte följer föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö och föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete.

• slopar idén om att införa angiverilagar.

Vision vill att arbetsgivare och kommunpolitiker:

• jobbar med friskfaktorer för att främja god arbetsmiljö.

• säkerställer att chefer har ett rimligt antal medarbetare, stöd från den egna chefen och från HR, administration och IT.

• utifrån kommuninvånarnas behov utformar socialtjänstens uppdrag och budget.

• använder kompetensutvecklingsplaner.

Fakta: Vision har analyserat både nationella och regionala data och samlat in socialchefers erfarenheter för att ge en heltäckande bild av läget. Rapporten bygger även på en bedömning av personalförsörjningen inom socialtjänsten fram till 2035.

Läs rapporten: Socialchefsrapporten 2024: Ny socialtjänstlag - från Vision till verklighet | Vision

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24 samt Jenny Norén, strateg, tfn 076- 771 85 43.

Foto: Johanna Jansson, Vision