Stockholms stad

Hagastaden får snabbladdning för arbetsfordon

Dela

Snabbladdning för elmotorer finns redan inom industrin och för bilar, däremot är det ännu så länge ovanligt i bygg- och anläggningsbranschen. Som ett led i Stockholms stads gröna omställning har snabbladdning för arbetsfordon nu installerats i stadsutvecklingsprojektet Hagastaden, som ligger i Stockholms norra del mot gränsen till Solna.

Två elgrävmaskiner
Johan Löf och Robin Andersson från Hagastadens entreprenör laddar grävmaskinerna. Foto: Märit Wikström Stockholms stad

Tre laddstolpar med kapacitet på 300kW/stolpe och en 600kW powerunit används i stadsutvecklingsprojektet Hagastaden. Den nyinstallerade laddinfrastrukturen ger möjlighet för entreprenadfordon att snabbladda i närheten av byggarbetsplatsen, vilket ännu så länge är ovanligt.

-Det hänger samman med att det finns relativt få gräv- eller andra större entreprenadmaskiner på den svenska marknaden. Det är något vi vill ändra på, säger Karl Jonasson Collberg, entreprenadupphandlare exploateringskontoret Stockholms stad.

-Stockholms stad är en del av den gröna omställningen. Genom att staden investerar i laddinfrastruktur kan entreprenörer våga satsa på inköp av eldrivna entreprenadfordon, berättar Karl Jonasson Collberg.

Hur fort går det och hur länge räcker laddningen?

Det tar drygt 3 timmar att ladda en 16 tons elgrävmaskin från 0 till 100% med 120 kilowatts effekt. Hur länge laddningen räcker beror dels på vilken typ av arbete grävmaskinen utför och årstid. I Hagastaden används grävmaskinerna i finplaneringsarbete vilket innebär att de inte är igång hela arbetsdagen och sensommartemperaturer gör att en laddning räcker för två dagars arbete. Vid låga temperaturer och oavbruten körning räcker batteriet kortare tid. Batteriet väger 4 ton och fungerar som motvikt.

En annan positiv sak är att arbetsfordonen står färdigladdade på morgonen att tas i bruk och man slipper hanteringen av bränsle till arbetsfordonen. Eldriften är utan avgaser, minskar klimatutsläppen och bullrar mindre.

Den nya laddinfrastrukturen i Hagastaden består av tre laddstolpar och en så kallad ”powerunit”, skåpet där växelström omvandlas till likström. Elen är fossilfri.

Grön omställning i Stockholms entreprenader

Andra konkreta exempel på omställning inom entreprenadsektorn är kvarteret Persikan på Södermalm som idag drivs som ett helt emissionsfritt byggprojekt, delvis med hjälp av eldrivna maskiner, och Slakthusområdet där staden ställer krav på en fossilfri entreprenad, varav 10 % av maskintimmarna ska vara drivna helt på el. Stockholms stad arbetar för ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040, där stadens organisation ska vara fossilfri 2030.

Nyckelord

Kontakter

Upphandlare Karl Jonasson Collberg, exploateringskontoret:
karl.jonasson.collberg@stockholm.se
tel: 08-508 26 599

Bilder

Två elgrävmaskiner
Johan Löf och Robin Andersson från Hagastadens entreprenör laddar grävmaskinerna.
Foto: Märit Wikström Stockholms stad
Ladda ned bild
Tre laddaggregat.
De tre laddstationerna i Hagastaden.
Märit Wikström Stockholms stad
Ladda ned bild

Länkar

I Stockholms stad arbetar cirka 40 000 personer. Du möter oss i skolan, på äldreboenden, i parken, när du ska söka bygglov, driva företag eller går till simhallen för att träna. Stockholms stads verksamhet styrs av folkvalda politiker och organiseras i stadens förvaltningar och bolag.

Stockholms stad är en organisation med decentraliserat ansvar. Det betyder att besluten ofta fattas lokalt, så nära de berörda som möjligt.

Följ Stockholms stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Stockholms stad

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye