Transportstyrelsen

Antalet A-traktorer ökar – men nu minskar olyckorna

Dela

226 personer har skadats i olyckor med A-traktorer inblandade under årets sju första månader. Jämfört med samma period året innan har antalet A-traktorolyckor minskat med 17 procent. Det framkommer i Transportstyrelsens nya sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, fyrhjuling, snöskoter och elsparkcykel.

Grafik över antalet olyckor med A-traktorer.
Det är färre olyckor med A-traktorer inblandade 2024, jämfört med samma period åren innan. Grafik: Transportstyrelsen

Intresset för A-traktorer fortsätter öka. Antal registrerade A-traktorer i Sverige var 56 000 vid årsskiftet 2023-2024 och har till och med augusti i år ökat med ytterligare drygt 1 500 fordon.

– Det är positivt att antalet olyckor inte följer den ökande trenden med fler A-traktorer. Största minskningen noteras bland lindriga olyckor. Orsaken kan bero på de nya reglerna som trädde i kraft i slutet av augusti förra året bland annat med krav på säkerhetsbälte, plats för alla passagerare och krav på vinterdäck, säger Khabat Amin, statistiker vid Transportstyrelsen.

Färre olyckor med A-traktorer

Under januari till och med juli 2024 inträffade 166 personskadeolyckor med A-traktor inblandad, 190 personer skadades i själva A-traktorerna. Majoriteten av de skadade har varit förare eller passagerare till A-traktorerna och tre av fyra är under 18 år.

  • Olyckor på gatu- och vägsträcka samt parkeringsplatser har minskat mest.
  • Olyckor på fredag och lördag har minskat mest.
  • Olyckor på vägar med låg hastighet (upp till 50 km/h) har ökat, medan de har minskat på vägare med hög hastighet (över 50 km/h).
  • Singelolyckor är den olyckstyp som har minskat mest.
  • Vid kollision med andra motorfordon är det vanligt förekommande att motparten uppger att de såg A-traktorns LGF-skylt för sent.

Elsparkcykelolyckorna minskar – för första gången

Antal personskadeolyckor med elsparkcykel inblandat minskar för första gången. Totalt inträffade
1 713 olyckor med minst en elsparkcykel inblandad under de första sju månaderna i år. Det är en minskning med 13 procent jämfört med samma period året innan. Fyra av dem var dödsolyckor jämfört med två 2023.

– Det är ett trendbrott men det är svårt att dra slutsatser om vad minskningen beror på. Vi vet sedan tidigare att antalet uthyrda elsparkcyklar i storstadsregionerna minskat på grund av att maxtak införts för hur många som får vara i trafik per dag, men samtidigt finns indikationer på att antalet privatägda har ökat, säger Khabat Amin.

  • Utvecklingen ser olika ut för olika delar av landet. I Stockholm och Skåne har olyckorna ökat medan de minskat i Göteborg, störst minskning (andel och antal) är i Västmanlands län.
  • Jämfört med januari-juli 2023 är det en minskning av olyckor bland alla åldersgrupper, förutom i gruppen 18-24 år som är oförändrad. Ingen skillnad noteras när det gäller fördelningen mellan kön.
  • Jämfört med januari-juli 2023 har andelen singelolyckor minskat mest.
  • Största minskningen är bland lindriga olyckor, där de har minskat med en femtedel under januari-juli 2024, jämfört med samma period 2023.
  • Olyckor under helgerna minskat mest, speciellt lördag och söndag.

Olyckor med snöskoter, fyrhjulingar och mopedbilar minskar också

Antal personskadeolyckor för snöskoter, fyrhjulingar och mopedbilar minskade med minst en fjärdedel under perioden januari-juli i år.

Snöskoterolyckor minskade med 28 procent från 329 2023 till 237 2024. Fyrhjulingsolyckor minskade med 25 procent från 199 2023 till 149 2024 och mopedbilsolyckor minskade med 34 procent från 74 2023 till 49 2024.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Grafik över antalet elsparkcykelolyckor.
Grafik: Transportstyrelsen
Ladda ned bild
Grafik över antalet olyckor med A-traktorer.
Grafik: Transportstyrelsen
Ladda ned bild

Länkar

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

Transportstyrelsen kan gå vidare med upphandlad skylttillverkare25.10.2024 15:10:00 CEST | Pressmeddelande

Förvaltningsdomstolen har bedömt att Transportstyrelsen har agerat rätt vid upphandlingen av ny skylttillverkare: – Vi kommer nu arbeta vidare utifrån det utslaget. Avtalet som ska tecknas är med ett tyskt bolag verksamt i Tyskland, som enligt uppgift kommer att bygga upp den svenska skylttillverkningen på plats i Sverige med hjälp av en svensk partner, säger Anna Berggrund, avdelningschef.

Sverige sticker ut när det gäller påbackningsolyckor23.10.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige har betydligt högre andel påbackningsolyckor, jämfört med länder som Frankrike och USA. Det framkommer i en ny studie från Karlstads universitet i samarbete med Chalmers industriteknik: – Parkeringsplatser i stadsområden är särskilt utsatta platser, där nästan hälften – 44 procent – av olyckorna inträffar, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen och doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye