Lidl stärker sitt klimatåtagande: Nettonoll till 2050
Lidl har antagit målet om nettonollutsläpp senast 2050, baserat på nya ambitiösa klimatmål i leverantörskedjan. Lidl intensifierar därmed återigen sitt engagemang för hållbara affärsmetoder och en minskad klimatpåverkan som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Internationellt har Lidl redan åstadkommit betydande minskningar av växthusgasutsläppen med totalt 52 procent genom sitt arbete med scope 1 och scope 2, jämfört med 2019.
Som en av Europas största dagligvarukedjor har Lidl åtagit sig målet om nettonollutsläpp till 2050 inom både hela verksamheten och samtliga leverantörskedjor. Det innebär att företaget ska minska sina växthusgasutsläpp till så nära noll som möjligt till 2050. Målet om nettonollutsläpp inkluderar utsläpp inom scope 3, det vill säga Lidls hela värdekedja, där mer än 90 procent av företagets totala utsläpp genereras.
– Lidl har redan gjort betydande framsteg avseende vårt klimatarbete. Vi vill erbjuda våra kunder produkter av högsta kvalitet till branschens bästa pris som ligger i linje med våra klimatmål. Klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar. Med ambitiösa mål och beslutsamma åtgärder tar vi på Lidl oss an den här uppgiften och gör vår del för att vara en del av lösningen, säger Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige.
Gemensamma krafter för att minska utsläppen
För att sätta kurs mot nettonollutsläpp stärker Lidl sitt klimatarbete inom sin internationella strategi med nya konkreta mål i scope 3; fram till 2034 ska dagligvarukedjan minska sina utsläpp av växthusgaser inom jordbruk, skogsbruk och annan markanvändning med 42,4 procent (”Forestry, Land use & Agriculture”, s.k. "FLAG-utsläpp"). Lidl åtar sig också att minska sina utsläpp inom energi- och industrisektorn ("E+I-utsläpp") med 35 procent under samma period, jämfört med basåret 2022.
För att uppnå detta kommer Lidl i framtiden att fördjupa arbetet med sina partners och leverantörer. Företaget har gett sina största leverantörer, som står för 75 procent av de produktrelaterade scope 3-utsläppen, i uppdrag att sätta minskningsmål till 2026 i enlighet med Science Based Targets Initiative (SBTi). SBTi är ett globalt initiativ som stöttar företag i att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska utsläppen av växthusgaser i linje med den senaste klimatforskningen. Lidl stödjer och möjliggör för sina leverantörer att uppnå dessa mål genom lämpliga åtgärder.
Milstolpar i klimatstrategin redan delvis uppnådda
Med blicken riktad mot det långsiktiga målet om nettonollutsläpp 2050 är ambitionen att passera flera milstolpar på vägen där vissa redan är uppnådda, däribland:
- Internationellt har Lidl redan minskat sina operativa CO2-utsläpp med 52 procent, jämfört med 2019. Livsmedelskedjans nästa milstolpe är att ha minskat utsläppen med 70 procent till 2030.
- Sedan 2022 har alla Lidl-länder använt 100 procent grön el i butiker*, logistikcenter och kontorsbyggnader. I Sverige köper Lidl enbart grön el från förnyelsebara källor till samtliga fastigheter. Lidl Sverige investerar dessutom i egen grön el genom att installera solceller på butikernas tak.
- Redan 2018 antog Lidl Sverige, som första dagligvarukedja, Fossilfritt Sveriges Transportutmaning där målet är att köra helt fossilfria transporter senast 2025.
- Lidl har utökat möjligheten till elbilsladdning till 48 butiker runt om i Sverige.
- Sedan 2022 använder sig inte Lidl Sverige av flygtransport för frukt och grönt.
*Med undantag för leveransavtal som inte kan påverkas av Lidl, t.ex. för enskilda hyresfastigheter med elleveransåtaganden. Ytterligare information på http://www.lidl.se/hallbarhet
Vetenskapsbaserade mål: förankrad i vetenskap
Redan 2020 gick Schwarzgruppen, där Lidl är ett affärsområde, med i Science Based Targets-initiativet för att bidra till att uppfylla 1,5-gradersmålet enligt Parisavtalet. Lidl har formulerat en egen klimatstrategi med ytterligare klimatmål som en del av koncernens klimatstrategi.
Lidl tar ansvar och bidrar till att uppnå 1,5-gradersmålet enligt Parisavtalet genom sin klimatoffensiv som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi.
Läs mer om Lidl Sveriges hållbarhetsarbete här: http://www.lidl.se/hallbarhet
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
Lidl har den billigaste frukt- och gröntkassen i Sverige24.10.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I en färsk undersökning gjord av Matpriskollen utsågs Lidls frukt- och gröntkasse till den billigaste, när 40 likvärdiga produkter jämfördes hos olika butikskedjor. Skillnaden mellan Lidls kasse och den dyraste var över 200 kr.
Prisad proteinbar22.10.2024 09:35:21 CEST | Pressmeddelande
Perfekta som mellanmål efter träningen eller för att ge gröten en extra proteinskjuts – proteinbars är populära bland många. En av marknadens allra godaste bars hittar du på Lidl. Aftonbladets testpanel imponerades av Sportyfeels deluxe-bar som fick fyra plus i betyg. Aftonbladets testpatrull har genomfört ett blindtest där deltagarna fick prova tolv olika produkter. Utöver att märket var okänt visste de inte heller något om vare sig protein- eller sockermängd. Deltagarna betygsatte bitarna utifrån smak, utseende och konsistens. Sportyfeels De Luxe Protein, Peanut, cookie, caramel fick juryn på fall på grund av sin krispiga konsistens och att bedöms ha ”extra allt” – jordnötter, kola och kaksmulor. Trots att den inte innehåller något tillsatt socker tyckte deltagarna att den smakar godis. Utöver att vara en av testets billigaste proteinbars är Sportyfeels deluxe-bar också en av de mest proteinrika barerna, med 29,6 gram protein. En riktigt fullträff med andra ord. – Vi är stolta över a
Lidl öppnar sin fjärde butik i Uppsala17.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige har slutit avtal om att öppna ytterligare en butik i Uppsala. Belägen längs Kungsgatan i Uppsala, blir Lidls butik en viktig pusselbit i att expandera centrala Uppsala. Butiken om 2 200 kvadratmeter planeras att öppna under 2025. – I alla våra etableringar är det avgörande att läget är det rätta. Med den nya butiken i Uppsala kommer vi nå tusentals nya hushåll och ytterligare öka tillgängligheten till mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Framgång för årets Ge 10 kr-kampanj: över 1,5 miljoner kronor insamlade till Barncancerfonden16.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltog Lidl Sverige i Barncancerfondens septemberkampanj. Med initiativet ”Ge 10 kr” som löpt i alla Lidls butiker runt om i landet samlade Lidl Sverige tillsammans med sina kunder in 1 558 100 kronor till Barncancerfonden. Pengar som går till barncancerforskning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum