Almega: "Bakslag visar på trög återhämtning"

Återhämtningen för tjänsteföretagen fortsätter att dröja. Inköpschefsindex för tjänstesektorn föll överraskande i september och sektorn är åter under tillväxtzonen. Fallet i orderingång är särskilt oroande.

Foto: Kate Gabor

Inköpschefsindex (PMI) för den privata tjänstesektorn föll i september till 49,1 jämfört med 52,4 i augusti, där ett indextal över 50 indikerar tillväxt och ett indextal under 50 innebär en nedgång

– Nedgången är oväntat kraftig och betyder att tjänsteföretagen åter befinner sig utanför tillväxtzonen. Detta bekräftar bilden från Almegas tjänsteindikator för tredje kvartalet som visade att återhämtningen ännu inte har kommit, säger Patrick Joyce, chefekonom på tjänsteföretagens organisation Almega.

Det är främst  det kraftiga fallet i orderingången som oroar Patrick Joyce, även om det bara handlar om en enskild månad. Dessutom blir jobben i tjänstesektorn allt färre.

– Tjänsteföretagen har planerat att nyanställa sedan i våras men i realiteten har de  dessvärre fortsatt att dra ned på antalet anställda. Och så länge jobben blir färre i tjänstesektorn kommer svensk arbetslöshet att att öka, säger Patrick Joyce.

Den enda positiva nyheten är att priserna på tjänsteföretagens insatsvaror har börjat sjunka.

– Även om insatsvaror utgör en liten del av kostnaderna för att producera tjänster kommer detta leda till minskade prishöjningar på tjänster längre fram, säger Patrick Joyce.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.