Vänsterpartiet vill se återhämtningsstöd för välfärden

Bakom dagens kris i sjukvården och annan välfärd ligger många år av urholkade resurser. I sin skuggbudget föreslår Vänsterpartiet därför ett återhämtningsstöd till välfärden på 20 miljarder. Detta för att kompensera för nedskärningarna som gjorts i svensk välfärd under lång tid.

– När vårdköer växer och ditt barn inte får den hjälp det behöver på förskolan, då är det statens välfärdssvek som är orsaken. För under många år har staten gett mindre och mindre resurser till välfärden sett till hur kostnader och behov har ökat. Detta oavsett färg på regeringen. Därför krävs nu ett återhämtningsstöd för den svenska välfärden. Vi måste få ett slut på nedskärningspolitiken, säger Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiets partiledare.

Tillsammans med Vänsterpartiets övriga satsningar på välfärden innebär återhämtningsstödet att man kommer ikapp de senaste 14 åren av nedskärningar från statens sida. Återhämtningsstödet bör kvarstå till dess en stabil och långsiktig finansiering av kommunsektorn finns på plats.

– Sd och regeringen gör enorma skattesänkningar för de med miljoninkomster. Resultatet är att hålen i sjukvård och annan välfärd grävs ännu djupare. Det här välfärdssveket måste en kommande rödgrön regering rätta till, säger Nooshi Dadgostar.

I Vänsterpartiets budgetalternativ finns även stora satsningar mot den ökande arbetslösheten. Istället för regeringen och SD:s misslyckade jobbpolitik, föreslår Vänsterpartiet ett massivt program för klimatinvesteringar. För 2025 ligger summan på 46 miljarder kronor till bland annat utbyggd förnybar energi, billigare kollektivtrafik och satsningar för att få en fungerande järnväg, nödvändigt både för arbetstillfällen och grön omställning.

–  Vi rustar Sverige med stora investeringar så att vi klarar klimatomställningen och arbetslösa får jobb. Samtidigt vill vi se till att den som blir arbetslös kan få hjälp av Arbetsförmedlingen oavsett var i landet man bor. Det är en väg framåt istället för den ansvarslösa väg som SD och regeringen väljer, säger Ida Gabrielsson, ekonomisk-politisk talesperson.

Ett nytt förslag i vänsterbudgeten är höjda anslag till Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadspolitiska program med 2 miljarder kronor vardera, för att säkra att alla arbetslösa får det stöd de behöver oavsett var i landet de bor. Bara under de senaste två mandatperioderna har hälften av alla arbetsförmedlingskontor lagts ned. Idag finns Arbetsförmedlingen i endast en mindre andel av kommunerna.

För hushållens ekonomi föreslår Vänsterpartiet en rad åtgärder som ger betydligt bättre effekt än Sd och regeringens skeva skattesänkningar, bland annat:

• Lägre matpriser, bolåneräntor och elpriser genom att korrigera misslyckade marknader
  • Höjt inkomstpensionstillägg +332 kr/mån
  • Höjd a-kassa och sjukförsäkring
  • Sverigekort för kollektivtrafiken 450 kr/mån
  • Slopad karensdag
  • Höjt barnbidrag +400 kr/mån

Vänsterpartiets presstjänst:

(Obs går ej att skicka sms)

Tel:070-620 00 64