LNG-terminal saknas i infrastrukturpropositionen

Idag har Infrastrukturpropositionen presenterats av regeringen. Trots IKEM:s varningar om konsekvenserna av gasbrist finns ingen LNG-terminal längs västsvenska gasnätet i propositionen.

Nils Hannerz, näringspolitisk chef, IKEM
Fotograf: Bengt Säll

– Infrastruktur är mer omfattande än bara transporter. Infrastruktur är också en förutsättning för viktiga värdekedjor inom industrin, för samhället och omställningen. Jag hade förväntat mig en prioritering av en LNG-terminal i Göteborgs hamn. Tillgång till metan är avgörande för samhällskritiska kemikalier, bland annat för dricksvatten och läkemedel, säger Nils Hannerz, näringspolitisk chef, IKEM.

Energimyndigheten publicerar varje månad en beskrivning av Sveriges energiläge. Så sent som för en vecka sedan, den 24 september, kom den senaste uppdateringen. Sverige har lämnat krisnivån ”tidig varning”, men ingenting har egentligen förändrat situationen. Inga åtgärder har vidtagits. Energimyndigheten skriver om en 6-12 månader sikt:

”Hur denna period kommer se ut är främst beroende på lagernivåerna i slutet av gasåret. De senaste åren har lagernivåerna i mars varit rekordhöga och överstigit EU:s 45% krav för sista februari. Andra faktorer som kommer påverka hur denna period ser ut är temperaturen under vintern 2024/2025, tillgängligheten av LNG i Europa samt fortsatta tillgängligheten/beroendet av rysk rörledd gas.”

– För det första kan vi inte förlita oss på andra länders gaslager. För det andra finns EU-beslut om att det i första hand är hushållskonsumenterna som tilldelas. De europeiska gaslagren kommer således inte kunna förse svensk industri med gas. Vi kan vid europeisk gasbrist inte förlita oss på andra länders egna LNG-terminaler, säger Malin Johansson, energi- och klimatexpert, IKEM.

– Vi förutsätter att regeringen snarast tar fram en plan för att säkra svensk gasförsörjning och beredskap, säger Nils Hannerz, näringspolitisk chef, IKEM.

Fotograf: Bengt Säll