Kommentar på infrastrukturpropositionen

Skogsindustrierna är positiva till regeringens tydliga fokus på underhåll och bärighet men hade velat se riktade medel till en förnyad isbrytarflotta.

Skogsindustrin är landets största transportköpare och transporter är en del i branschens Framtidsagenda Foto: Mostphotos

– Välfungerande transportinfrastruktur är viktig för skogsindustrins långsiktiga konkurrenskraft och för den gröna omställningen. Satsningarna i infrastrukturpropositionen på underhåll och bärighet är välkomna, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Infrastrukturpropositionen som sträcker sig över åren 2026-37 saknar riktade medel för att säkra svensk isbrytarkapacitet, en kritisk del av transportinfrastrukturen för export som går via sjöfart.

– Det finns ett omedelbart behov av att stärka Sveriges isbrytarflotta. Konsekvenserna av underhållsskulden inom isbrytarflottan riskerar slå mot svensk export. Efter att riksdagen beslutat om infrastrukturpropositionen så är det viktigt att det i den efterföljande åtgärdsplaneringen tydligt avsätts medel för att förnya isbrytarflottan, säger Viveka Beckeman.

Infrastrukturpolitiken spelar en central roll för svensk skogsindustri, som är landets största transportköpare med råvaru- och leveranstransporter på såväl väg som järnväg och sjöfart. Skogsindustrierna menar att propositionens prioritering av bärighet och underhåll måste bestå över tid och att politiken genomförs på ett kostnadseffektivt sätt. Särskilt viktigt är att BK4-vägnätet blir fullt utbyggt och att flaskhalsar i väg- och järnvägsnätet åtgärdas.

– Fler statliga och kommunala vägar öppna för tyngre lastbilar och åtgärder för att få bort flaskhalsarna i vårt väg- och järnvägssystem ger ökad transporteffektivitet. Det skulle avsevärt förbättra transportflödena samtidigt som det skulle skapa förutsättningar för elektrifiering av de tunga transporterna, vilket bidrar till minskade klimatavtryck. Det är även i linje med skogsindustrins Framtidsagenda som har ökad klimatnytta som ett våra framtidslöften, säger Viveka Beckeman.

Skogsindustrierna välkomnar också propositionens förslag att höja nivån på både trimnings- och miljöåtgärder och på länsplaner, då det skapar möjlighet att utveckla näringslivspotten för järnväg och även säkerställa robust infrastruktur på landsbygden. Det är avgörande för en fortsatt stark regional infrastruktur.

– Regeringens historiska satsning behöver så snart som möjligt omsättas i konkreta förbättringar och på så sätt bli en rejäl framtidsinvestering i landets transportsystem, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Viveka Beckeman, vd Skogsindustrierna
Foto: Björn Leijon / Skogsindustrierna