Viktig ramförstärkning för GöteborgsOperan och kulturens infrastruktur i Västra Götaland

Idag har den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen (VGR) vid en pressträff annonserat en betydande ramförstärkning för GöteborgsOperan. Från och med 2025 ökas det årliga stödet till operan med 16 miljoner kronor, utöver regionens årliga uppräkningar. Detta är ett steg i VGRs bredare satsning på att säkra regionens kulturella infrastruktur och upprätthålla hög konstnärlig kvalitet i ett klimat av stigande kostnader och minskat statligt stöd.

– Den här satsningen är avgörande för att vi ska kunna bibehålla den nödvändiga infrastrukturen för operan och säkerställa att dess konstnärliga kvalitet upprätthålls. VGR har ett ansvar att värna om kulturen i hela regionen, särskilt när ekonomin är ansträngd. När regeringen inte tar sitt ansvar, ser vi till att bevara ett starkt och levande kulturliv, säger Alex Bergström (S), ordförande i Kulturnämnden.

GöteborgsOperan står inför besparingskrav på 50 miljoner kronor, vilket kommer behöva hanteras under de kommande tre åren. Denna ramförstärkning är en viktig del av lösningen, även om det inte täcker hela underskottet. Förstärkningen är dock avgörande för att fortsatt kunna leverera scenkonst av högsta klass.

Maria Brauer (S), ordförande för GöteborgsOperan, uttryckte tacksamhet för regionens stöd:

– Som ordförande för Göteborgsoperan är jag oerhört glad över att Västra Götalandsregionen gör denna förstärkning. Denna förstärkning ger oss en stabilare grund att stå på, och vi kan fortsätta att utveckla den konstnärliga verksamheten. Regionen har visat att de värderar vår roll som en central kulturinstitution, och det är oerhört viktigt för oss att kunna fortsätta leverera upplevelser av världsklass.

Denna ramförstärkning är en del av Västra Götalandsregionens långsiktiga strategi för att stärka kultursektorn i hela regionen. Ytterligare satsningar kommer att presenteras under hösten, vilket ytterligare understryker regionens engagemang för kulturen.

Bilder

Från vänster: Maria Brauer (S), styrelseordförande GöteborgsOperan; Christina Björklund, VD GöteborgsOperan; Alex Bergström (S), ordförande Kulturnämnden VGR
Foto: Dan Oraham

17 miljoner till smart kollektivtrafik27.9.2024 16:24:45 CEST | Pressmeddelande

Det mycket uppskattade pilotprojektet Buss-on-demand som har testats mellan Örby, Skene och Kinna i Marks kommun sedan 2023 ska nu vidareutvecklas. - Vi satsar nu 17 miljoner på att fortsätta utveckla smart kollektivtrafik i regionen. Om vi vill att fler ska ha valmöjligheten och viljan att resa hållbart med kollektivtrafik istället för egen fossildriven bil räcker det inte med att göra mer av samma. Med buss-on-demand vänder vi på perspektivet och utformar en dynamisk kollektivtrafik som anpassas efter våra invånares resebehov och inte tvärt om, säger Louise Jeppsson (V), infrastruktur- och kollektivtrafiknämndens ordförande.

Vårdval BUP försämrar tillgängligheten till vård26.9.2024 15:01:20 CEST | Pressmeddelande

Rödgrön ledning röstade i veckan ned oppositionens förslag om vårdval för barn- och ungdomspsykiatrin. - Ett vårdval BUP är inte lösningen för en ökad tillgängligheten till vård visar alla underlag vi fått på bordet nu. Det ligger inte heller i linje med fastställda inriktningar och beslut för omhändertagande av barn och unga med psykisk ohälsa i Västra Götaland. Därför röstade Rödgrön ledning ned förslaget, säger Janette Olsson (S), ordförande Strategisk hälso- och sjukvårdsnämnd.

Storsatsning på elektrifiering i Skaraborg12.9.2024 08:41:37 CEST | Pressmeddelande

Elektrifieringen av stadstrafiken i Skövde är en del i regionens satsning på hållbar kollektivtrafik, och den nya moderna depån Timboholm som ska inhysa elbussarna har i dagarna invigts. - Att depån i Skövde nu är på plats är en förutsättning för att fortsätta satsa på det hållbara resandet och såklart väldigt roligt att vi nästa år kan räkna in Skövde, Falköping och Mariestad bland de städer där vi elektrifierar stadstrafiken, säger Louise Jeppsson (V), ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.