165 miljoner i turistekonomisk omsättning för Smålandskusten!

Orienteringstävlingen O-Ringen lockade drygt 21 700 deltagare och besökare till Smålandskusten och Oskarshamn. Undersökningen som är gjord av Upplevelseinstitutet visar att O-Ringen Smålandskusten gav 165 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning tillbaka till kommunens näringsliv.

Max Peter Bejmer inför storpublik på sprinten i Oskarshamn under O-Ringen 2024.
Max Peter Bejmer inför storpublik på sprinten i Oskarshamn under O-Ringen 2024. Hugo Mattsson/Svensk Orientering

Hösten 2018 fattades det beslut om att O-Ringen skulle genomföras på Smålandskusten med Oskarshamn som nav. De operativa förberedelserna har pågått sedan dess och när orienterarna nu äntligen fick inta Småland var det alltså 21 700 besökare som kom, av dessa var 19 250 deltagare och 2 450 medföljare.

– Det var ett modigt beslut som togs 2018 när avtalet skrevs på, där vi trodde på möjligheterna i evenemanget och på kraften i både organisationer och hos det ideella. Idag känner vi stor stolthet över att vi som plats stått värd för ett så stort evenemang som blev så lyckat. Såklart är det inte utan alla ideella timmar som föreningar lagt ner vi tillsammans kunde ro detta i hamn, säger Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamns kommun.

Totalt investerade Oskarshamns kommun cirka 7,5 miljoner kronor och man såg investeringen som en stor möjlighet att visa upp platsen från sin bästa sida samt också generera framtida besök till kommunen och regionen. Man estimerade också att evenemanget skulle få en positiv effekt rent ekonomiskt och så blev verkligen fallet.

– Det var med glädje vi tog emot rapporten om hög turistekonomisk effekt. Det kommer direkt tillbaka till näringslivet att vi från destinationsbolag och kommun har vågat satsa och för många av våra företagare har O-Ringen burit frukt genom restaurangbesök, kanske en glass på badstranden, en hotellnatt eller matkassen i affären. Vi är såklart också glada över den stora andel som vill besöka oss igen eller rekommendera någon annan det. Om pengarna är kortsiktiga så har vi också gjort ett långsiktigt avtryck som är nog så viktigt, säger Johanna Asp, platsutvecklare vid Attraktiva Oskarshamn AB.

O-Ringens deltagare var också väldigt nöjda med arrangemanget och hela 94 % ger betyget bra eller mycket bra när de ska utvärdera helhetsupplevelsen. Viljan att återvända samt att rekommendera Oskarshamn/Smålandskusten är också hög bland respondenterna; 77% svarade antingen ”ja absolut” eller ”ja kanske” på frågan om de kommer att återvända tillbaka igen, och 87% svarade på motsvarande sätt på frågan om de kommer rekommendera en vän att åka till Oskarshamn/Smålandskusten.

– Äntligen har Smålandskusten visats upp för hela orienteringsrörelsen och vilken succé det blev. Att nu avsluta O-Ringen 2024 med dessa fantastiska siffror ger mig en varm känsla och en stor tacksamhet till alla funktionärer som arbetade tillsammans med ett leende trots många tuffa timmar för, under och efter arrangemanget, avslutar Anders Strömbäck som har varit projektledare.

För mer information, kontakta:
Anders Strömbäck, Projektledare O-Ringen Smålandskusten 2024
Tel: 070-860 81 86, anders.stromback@oringen.se

Maria Ihse, kommunikationschef Oskarshamns kommun
Tel: 010-35 60 045, maria.ihse@oskarshamn.se

Johanna Asp, platsutvecklare Attraktiva Oskarshamn AB
Tel: 072–560 80 72, johanna@oskarshamn.se

Max Peter Bejmer inför storpublik på sprinten i Oskarshamn under O-Ringen 2024.
Hugo Mattsson/Svensk Orientering
Stor publik under Bagheerastafetten som var starten på O-Ringen Smålandskusten.
Tero Marjamäki/Svensk Orientering

Om O-Ringen

O-Ringen är världens största orienteringsäventyr och går alltid vecka 30. Arrangemanget flyttar runt i Sverige och har ett normalår ca 18 400 deltagare vilka gör ca 75 000 starter. Det är en stor familjefest med deltagarna från små barn till 100-åringar. De kommer från ett 40-tal olika länder och är allt från världselit till motionärer.