Vi har skrivit kontrakt med PEAB

3 oktober skrev GotlandsHem kontrakt med PEAB för rivning och återuppbyggnad av kvarteret Riggen 1 i södra Visby. Nu kan arbetet starta.

Skiss över återuppbyggnaden av Riggen
Skiss över återuppbyggnaden av Riggen Skiss Ahlqvist & Almqvist arkitekter

I april 2024 tilldelade GotlandsHem PEAB uppdraget att riva och återuppbygga kvarteret Riggen 1. Styrelsen tog beslut om att projektet kunde gå vidare med planering och genomförande. Efter tilldelning inkom begäran till förvaltningsrätten om överprövning från två andra anbudsgivare och kontraktsskrivningen med PEAB sköts upp.

I mitten av september avslog förvaltningsrätten överprövningarna.

– Vi är glada över att äntligen ha skrivit kontrakt med PEAB och ser fram emot vårt gemensamma arbete med kvarteret Riggen, säger Kristoffer Strehlenert, chef för utveckling och hållbarhet på GotlandsHem.

Kvarteret är indelat i tre olika etapper för rivning och återuppbyggnad. Först ut är etapp ett och två, där det idag finns 75 bostäder som ska rivas. Här kommer 105 nya bostäder att byggas. I etapp tre bor hyresgästerna fortfarande kvar då arbetet med denna del påbörjas senare.

Några andra som bor i området är igelkottar. Vi har kontaktat Gotlands Igelkottfond för att se hur vi kan vara behjälpliga med igelkottarnas evakuering.

Första november 2024 får PEAB tillgång till området och förberedande arbete inför rivning påbörjas.

– Det finns ännu många osäkerhetsfaktorer i ett projekt där vi både river och bygger nytt. Men vi räknar preliminärt med att inflyttning kommer ske successivt och med start från slutet av 2026, säger Kristoffer Strehlenert.

För frågor kontakta
Kristoffer Strehlenert, chef för utveckling och hållbarhet på GotlandsHem, 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se

Skiss över återuppbyggnaden av Riggen
Skiss Ahlqvist & Almqvist arkitekter