Volkswagen erbjuder ny instegsversion av elbilen ID.3 – ID.3 Pure

För att att ännu fler ska ha möjlighet att ställa om till eldrift erbjuder Volkswagen i Sverige nu en ny instegsversion av sin kompakta elbil ID.3. Versionen Pure är utrustad med 52 kWh-batteriet, har en effekt på 170 hk (125 kW), en DC-laddningseffekt på upp till 145 kW och en räckvidd på upp till 388 km (WLTP). Välutrustade ID.3 Pure Edition erbjuds från 399 900 kronor.

Nya instegsversionen ID.3 Pure är nu möjlig att beställa (bilen på bilden är extrautrustad).

ID.3 Pure går nu att beställa och kan även konfigureras på volkswagen.se. Den erbjuds i de två versionerna Edition och Grundmodell EU. Edition innebär en välutrustad bil med högt kundvärde.

Priser på den svenska marknaden:

• ID.3 Pure Edition: från 399 900 kronor
  • ID.3 Pure Grundmodell EU: från 382 300 kronor

Jämfört med grundmodellen ingår nedan utrustning i Edition-versionen. Utrustningen innebär ett kundvärde på 35 200 kr jämfört med om samma utrustning hade lagts till som enskilda tillval på grundmodellen.

• Komfortpaket (ratt- och sätesvärme, Bluetooth handsfree, 2-zons klimatanläggning, Navigation Discover Pro, regnsensor)
  • 18-tums aluminiumfälg ”East Derry”
  • Metalliclack
  • Backkamera
  • Mörktonade rutor från B-stolpen
  • Textilmattor fram och bak

– Vi ser ett allt större intresse för ID.3 och är nu glada att kunna erbjuda en attraktiv version för under 400 000 kronor. Modellen har nyligen uppgraderats och följer övriga ID.-familjen vad gäller kvalitetskänsla, infotainment och mjukvara. Vi tror att det här är en elbil som många med råge kan klara sin vardagskörning med och vi hoppas därmed att ännu fler får upp ögonen för att ställa om till eldrift, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Tekniska data ID.3 Pure

Motoreffekt: 170 hk/125 kW
Energiförbrukning: 15,3 kWh/100 km
Batterikapacitet: 52 kWh netto
Räckvidd, WLTP: upp till 388 km
Ombordladdare AC: upp till 7,2 kW
Ombordladdare DC: upp till 145 kW
Laddtid, 10-80 % laddnivå med max DC laddeffekt: ca 25 min
Räckvidd, 10 minuter laddtid med max DC laddeffekt: 139 km
Toppfart: 160 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,2 s

Samtidigt släpper Volkswagen också en uppdaterad version av instegsversionen för ID.4: ID.4 Pure Edition II (från 511 200 kronor) och en ny instegsversion för ID.5: ID.5 Pure Edition (från 538 200 kronor). Se utrustning och tekniska data i bilkonfiguratorn på volkswagen.se.

Volkswagen

Om Volkswagen Personbilar

År 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 756 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 14,7 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Säljstart för sportiga versioner av nya Volkswagen Golf17.7.2024 14:35:13 CEST | Pressmeddelande

Nya Golf GTI Clubsport, Golf R och Golf Sportscombi R är nu möjliga att beställa i Sverige Framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport är den mest kraftfulla GTI:n någonsin med en effekt på 300 hk (221 kW) och elektroniskt styrd differentialspärr fram Golf R och Golf Sportscombi R har fyrhjulsdriften 4MOTION, en effekt på 333 hk (245 kW) och förfinad kördynamik Rymliga Golf Sportscombi R har en bagageutrymmesvolym på upp till 1 642 liter Med det speciella tillvalspaketet Black Edition kan Golf R fås i svart design och med funktioner som GPS-varvtidsräknare och G-kraftmätare