Stockholmshem

Hyror för Familjebostäder och Stockholmshem är klara

Hyrorna för de kommunägda bostadsbolagen Familjebostäder och Stockholmshem är klara efter en överenskommelse med Hyresgästföreningen region Stockholm. Överenskommelsen är tvåårig och höjningen blir i genomsnitt 4,69 procent 2025 och 3,5 procent 2026.

Träd i höstfärger framför husfasad

- Jag är glad att vi kan ge våra hyresgäster besked i god tid. Vi har tillsammans med hyresgästföreningen landat på en nivå som tar hänsyn både till de hyresgäster som har en tuff ekonomisk situation och till bolagens behov av förutsägbarhet och stabilitet, säger Åsa Wigfeldt, vd på Stockholmshem.

Tvåårigt avtal

Hyreshöjningen är lägre än förra året, men fortfarande på högre nivåer än tidigare, vilket beror på fortsatta kostnadsökningar för att förvalta våra fastigheter. För att skapa en långsiktighet är avtalet tvåårigt.

- Förhandlingarna med Hyresgästföreningen har varit konstruktiva. Det har banat väg för en snabb och långsiktig överenskommelse. Vi som bostadsbolag fortsätter att se över våra kostnader för att bidra till att dämpa hyreshöjningarna för hyresgästerna, säger Karin Jacobsson, tf vd för Familjebostäder.

Lägre höjning för högsta hyrorna

Överenskommelsen bygger på en genomsnittlig hyreshöjning. De som bor i en nyproducerad lägenhet med så kallad presumtionshyra över 2300 kr/kvm/år får en lägre höjning: 3,44 procent 2025 och 2,75 procent 2026.

Fakta

Familjebostäder och Stockholmshem äger och förvaltar nästan 50 000 hyresrätter i Stockholms stad. Totalt bor över 100 000 stockholmare hos oss. Hyrorna förhandlas med Hyresgästföreningen region Stockholm. De nya hyrorna gäller från 1 januari 2025 respektive 2026.

Träd i höstfärger framför husfasad
Porträttfoto på Stockholmshems vd, Åsa Wigfeldt
Åsa Wigfeldt, vd på Stockholmshem

Om Stockholmshem

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I snart 100 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.

Följ Stockholmshem

Senaste pressmeddelandena från Stockholmshem