Sandra Sandqvist, KSSS, vann Women on Water

Sandra Sandqvist och hennes besättning från KSSS vann Women On Water (WOW) som avgjordes i Marstrand i helgen. Inte mindre än tio av Sveriges bästa kvinnliga besättningar gjorde upp om segern – och en plats i Womens Sailing Champions League (WSCL) 2025.

Samtidigt avgjordes kvalet till Allsvenskan i segling där Ljungskile, Östersund och Kaparen tog varsin plats i Allsvenskan nästa år.

KSSS vann Women On Water. Foto: Daniel Stenholm

Helgens seglingar i Marstrand bjöd på fantastiska förhållanden. Mestadels soligt, fina vindar mellan 4-6 m/s och tajta spännande race.

KSSS besättning, med Sandra Sandqvist som rorsman och med Johanna Sommarlund, Malin Tengström, Klara Wannehag och Andrea Nordquist, stod i en klass för sig och under helgens 15 race som de deltog i vann de tio. Stockholmarna segrade före Nyländska Jaktklubben (Helsingfors) med Daniela Rönnberg som rorsman och på tredje plats kom Beata Törneman, med besättning, från GKSS.

– Det är alltid kul att komma till Marstrand och segla. Vi trivs jättebra i de här förhållandena, så vi har njutit hela helgen, säger Sandra Sandqvist och fortsätter:

– Vi höll ihop det bra som lag. Vi har seglat mycket tillsammans och seglade på och hade kul. Även när det gick dåligt så visste vi att vi gör bra grejer så vi fortsatte hålla en bra stämning ombord.

Women On Water är ett kappseglingsevenemang enbart för kvinnliga besättningar enligt ett koncept som har sitt ursprung i Danmark. Flera andra länder i Europa har WOW-event och sedan några år möts Europas bästa kvinnliga besättningar i Womens Sailing Champions League, WSCL. Varje land får skicka en eller flera kvinnliga besättningar till WSCL och för Sverige sker uttagning i samband med WOW-tävlingen.

– Det har varit så kul att se konceptet växa och se så många kvinnor känna att ”här har jag en plats och här kan jag tävla”. Och som verkligen njuter av att vara på vattnet och som seglar otroligt bra, berättar Sandra.

Sverige har en plats garanterad till Sailing Champions League, som alltså Sandra Sandqvist får, men det kan bli ännu fler platser. Det vet man först i vinter då det bestäms hur upplägget för Women’s Sailing Champions League kommer att se ut för 2025.

Sex lag möttes i kvaltävlingen till Allsvenskan i segling 2025. Dels två av de som hamnade under strecket i årets allsvenska; Ljungskile SS och Örnsköldsviks SS. Dels hade ytterligare fyra klubbar anmält sig; Gefle SS, SS Kaparen, Enköpings SS och Marstrands SS. Gamla Stan YC hamnade också på kvalplats i årets allsvenska men valde att inte ställa upp i kvalet. Därmed var det sex lag som gjorde upp om tre platser.

Ljungskiles besättning, som bestod av Lydia Spencer-Smith, Hanna Wallström, Philip Mathiesen, Oskar Andersson och Vilgot Hjort, dominerade kvalseglingarna från första till sista racet och vann i stor stil. De får sällskap i Allsvenskan 2025 av Örnsköldsvik och Kaparen.

– Vi hade en fantastisk helg i Marstrand! Jag är så imponerad av våra ungdomar i laget. Vi hade en otroligt bra stämning ombord och hade bra manövrar och tog bra beslut, berättar Lydia Spencer-Smith från Ljungskile.

Även Örnsköldsviks och Kaparens besättningar var nöjda med helgen.

– Det var fantastiskt roligt att ta en allsvensk plats. Alla växte in i båten och vi seglade bättre och bättre. Vi var lite nervösa och kände pressen att ta Kaparen till Allsvenskan, så det var en skön lättnad, säger Tomas Berg, rorsman i SS Kaparen.

Martin Rubing, rorsman i Örnsköldsviks SS kände pressen att hålla klubben kvar i Allsvenskan, nu när de dessutom ska arrangera en deltävling 2025.

– Det känns bra. Vi lyckades hålla ihop det. Erfarenheten från Allsvenskan har varit till fördel för oss. Men vi fick kämpa, för det var riktigt bra konkurrenter. Vi hade ganska stor press på oss i och med att vi ska arrangera en deltävling även nästa år, så det var kul att vi kunde leverera, berättar Martin som nu lyckats kvala kvar Örnsköldsvik tre år i rad.

Fler bilder från Women on Water kan laddas upp på https://www.danielstenholm.se/wow-2024/ och bilder från kvalet till allsvenskan finns här: https://www.danielstenholm.se/allsvenskan/kval-2025/ Bilderna får användas fritt, redaktionellt. Fotograf: Daniel Stenholm.

KSSS. Foto: Daniel Stenholm
Ljungskile SS Foto: Daniel Stenholm